Vi har börjat få in vatten i fogarna i klinkers i vår inredda källare. Detta kommer enbart när det regnar eller töar ute och då vi inte märkt något på väggarna och huset är dränerat för 3 år sedan misstänker vi att det är det höga grundvattnet som tränger in genom golvet. Vi gissar att steg ett är att anlita en fuktutredare? Är det någon som kan rekommendera en fuktutredare i Stockholmstrakten? Vissa har ganska dåliga betyg på tex Reco och på vissa hittar jag inte ens en recension. Vi vill gärna ha en som dels kan fuktmäta korrekt men även komma med åtgärdsförslag.
 
L Linda 1 skrev:
Vi har börjat få in vatten i fogarna i klinkers i vår inredda källare. Detta kommer enbart när det regnar eller töar ute och då vi inte märkt något på väggarna och huset är dränerat för 3 år sedan misstänker vi att det är det höga grundvattnet som tränger in genom golvet. Vi gissar att steg ett är att anlita en fuktutredare? Är det någon som kan rekommendera en fuktutredare i Stockholmstrakten? Vissa har ganska dåliga betyg på tex Reco och på vissa hittar jag inte ens en recension. Vi vill gärna ha en som dels kan fuktmäta korrekt men även komma med åtgärdsförslag.
Vill inte lämna ut några företagsnamn men jobbade själv med utredningar av detta slag.
En gång skulle jag och min kollega till lilla Essinge på ett liknande fall.

Kunden som anlitade oss berättade att det tränger in vatten via en av källarens ytterväggar.

Första fuktfirman de anlitade var där en kvart och deras beslut var att dränera om huset som dessutom stod delvis på berg.

Kunden så klart tror att det är fel på dräneringen och anlitar en markentreprenör. Markentreprenör lämnar en offert på 300-400k kr. Kunden var nära på att ta den smällen men i sista stunden bestämmer sig för ytterligare en utredning av ett annat företag.

Det är här vi kom in i bilden. Vi kommer dit och visst, i första hand kan man ju tycka att det är till 100% markfukt.

Metoder vi jobbade med gick ut på att kunna bevisa till 100% vad exakt det rör sig om.
När vi belastade grunden/markytan vid skadeområdet, dessutom med spårämnen fick vi aldrig någon genomslag.
Utredningen gjordes vid flera tillfällen.

Några dagar efter ringer kund och säger att det har läckt in vatten igen.
Vi åker dit igen och noterar att vattnet är ofärgad, dvs utan spårmedel i som applicerade på utsidan mot grunden.

Detta ger oss ganska starka tecken på att det kanske inte är markfukt.

Som nästa steg i utredningen börjar vi undersöka vattenledningar. Eftersom läckaget kommer till och från så kan man utesluta tappvattenledningar och koncentrera på avloppsledningar.
Vid nogrann undersökning av avloppssystemet kom vi fram att det fanns ett avloppsrör som var inbyggd i väggen nära skadeområdet.

Tack vare en annan metod med hjälp av spårgas kunde vi bekräfta ett läckage i avloppssystemet i det utrymmet. Vilket senare även bekräftades också med spårämnet.

Slutsats.
Kunden betalade till första fuktfirman kanske 4-6000kr som i sin tur kom fram till att huset behövde dräneras om för närmare en halv mille.

Vi fakturerade kunden runt 20-25000 kr.
Men vi kom fram till att det var läckage i avloppsledningen som behövde åtgärdas.
Arbetet för det gick kanske på 15-20000 kr.

Hade de börjat gräva om huset och i slutändan stå kvar med samma problem hade det varit riktigt surt för alla.

Jag utmanar er absolut inte till att anlita den dyraste som finns utan till att alltid låta få in fler expertis om ni känner är minsta lilla osäkra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linda 1 och 1 till
  • Laddar…
Som ett tillägg till mitt senare inlägg så rekommenderar jag att du ringer runt till olika utredare och frågar de vad en utredning kommer att gå ut på.
Jag tror att utifrån de olika svaren så kommer du bilda dig en uppfattning om vilka man ska akta sig för och vilka kan vara värda att anlita.
Enbart omdömet på nätet säger inte mycket. Det finns klåpare bland duktiga utredare och tvärtom. Folk desutom brukar byta arbetsgivare till och från. Så en klåpare från ett företag med 2 stjärnor kan plötslig dyka upp på ett företag med 4-5 stjärnor och tvärtom.
 
T tyomka skrev:
Som ett tillägg till mitt senare inlägg så rekommenderar jag att du ringer runt till olika utredare och frågar de vad en utredning kommer att gå ut på.
Jag tror att utifrån de olika svaren så kommer du bilda dig en uppfattning om vilka man ska akta sig för och vilka kan vara värda att anlita.
Enbart omdömet på nätet säger inte mycket. Det finns klåpare bland duktiga utredare och tvärtom. Folk desutom brukar byta arbetsgivare till och från. Så en klåpare från ett företag med 2 stjärnor kan plötslig dyka upp på ett företag med 4-5 stjärnor och tvärtom.
Tack för svaret :) Det första vi gjorde eftersom eventuella avloppsläckor kan gå på den vanliga hemförsäkringen va att vi tog hit en firma som filmade/kontrollerade avloppen och allt var i sin ordning. Kanske borde skrivit det i mitt inlägg.

Jag tycker verkligen att det här är en djungel och att man inte vet vart man ska börja. Är det ens onödigt att ta hit en funktutredare, bör man istället ta hit ngn i första hand som kontrollerar dräneringen? Är det dräneringen borde det gå på dolda fel försäkringen eftersom huset dräneras några månader innan vi flyttade in för c 3 år sedan. Dock har flera utredare sagt att om det var dräneringen borde vi sett det på väggar. (Vi har själva sågat upp en inspektionslucka i väggen där vattnet kommer upp i golvet och där var det inte fukt vad vi eller typ Clas Olsson fuktmätare kunde se). Vi vet även att det är högt grundvatten i hela området vi bor och att huset står på delvis berg.

Vi har pratat med lite firmor redan men känner att vi har lite svårt att förstå språket typ. En firma sa att vi får fuktindikation och generella förslag på åtgärder t.ex. och jag förstår inte vad som menas med det. Jag vill inte ju helst betala 6000 kr för någon som kommer hit och berättar att vi har fukt eftersom det ser vi själva med blotta ögat eftersom vatten tränger in och vi eventuellt kan behöva dränera typ. Jag skulle vilja ha hit någon som kan göra en ordentlig fuktmätning, eventuellt testa för mögel om det behövs samt kanska använda sig av spårämnen i dräneringen som du skrev och främst av allt vill jag vet hur mycket fukt det är, skulle det ett räcka med ventilerade golv där vi har parkett t.ex och kan de vara så att det inte är någon fara med klinkersläckan eftersom det bara händer vid regn/tö och handlar om typ en tsk per tillfälle. Sen vet jag inte om man bör akta sig för firmor som även åtgärdar problemet får då känns det som att de kan sälja på en åtgärder man kanske inte ens behöver. ...?
 
Hur skulle det kunna vara grundvatten om huset är dränerat? Ligger inte dräneringen under golvnivå?
 
G Genomklok skrev:
Hur skulle det kunna vara grundvatten om huset är dränerat? Ligger inte dräneringen under golvnivå?
Jo men då huset ligger på berg förstod jag det som att man inte kom längre ner...?
 
Finns det något golvvärme i källsre?
Våtutrymme i närheten där vatten träder fram,?
 
Ligger huset i en sluttning? Grundvatten i berg är notoriskt svårt att förutse, spårämnesförsök är nog det som gäller där. Flödet kan vara långsamt, månader, beroende på topografi m.m., så kanske inte någon quick fix.

Vatten, droppvis, tränger alltså upp i golvet i källaren vid regn? Händer det i ett speciellt hörn, nära yttervägg eller så?

Beroende på förutsättningarna kanske det går att skära av flödet något längre uppströms?
 
T tyomka skrev:
Finns det något golvvärme i källsre?
Våtutrymme i närheten där vatten träder fram,?
2,5 meter ifrån ligger badrummet. Det enda vi märkt där är det ibland luktar mögel ur handfatet men om vi häller i kokande vatten försvinner det. En gång hade vi lite svart vad som såg ut som mögel i några av fogarna i duschen men det tvättade vi rent med ättika och sedan dess har vi lämnat duschkabinen på glänt och sedan dess har det inte hänt igen. Detta badrum är ett gästbadrum så vi kanske använder handfatet 2-3 gr i veckan och duschen ngn gång i månaden. Obs att det har även hänt på några andra platser i samma hall som inlägget handlar om (inom 1 meter från läckan inlägget handlar om). Även där endast några droppar vid regn. Bifogar en bild där men nu kan se att det är blött under elementet eftersom det regnar kraftigt nu (även bilden läckaget inlägget främst handlar om), man kan även se dörren till badrummet i bakgrunden.
 
L Linda 1 skrev:
2,5 meter ifrån ligger badrummet. Det enda vi märkt där är det ibland luktar mögel ur handfatet men om vi häller i kokande vatten försvinner det. En gång hade vi lite svart vad som såg ut som mögel i några av fogarna i duschen men det tvättade vi rent med ättika och sedan dess har vi lämnat duschkabinen på glänt och sedan dess har det inte hänt igen. Detta badrum är ett gästbadrum så vi kanske använder handfatet 2-3 gr i veckan och duschen ngn gång i månaden. Obs att det har även hänt på några andra platser i samma hall som inlägget handlar om (inom 1 meter från läckan inlägget handlar om). Även där endast några droppar vid regn. Bifogar en bild där men nu kan se att det är blött under elementet eftersom det regnar kraftigt nu (även bilden läckaget inlägget främst handlar om), man kan även se dörren till badrummet i bakgrunden.
Just det ingen golvvärme.
 
L Linda 1 skrev:
Just det ingen golvvärme.
 
  • Öppen dörr i rum med klinkergolv och vit vägg med radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Genomklok skrev:
Ligger huset i en sluttning? Grundvatten i berg är notoriskt svårt att förutse, spårämnesförsök är nog det som gäller där. Flödet kan vara långsamt, månader, beroende på topografi m.m., så kanske inte någon quick fix.

Vatten, droppvis, tränger alltså upp i golvet i källaren vid regn? Händer det i ett speciellt hörn, nära yttervägg eller så?

Beroende på förutsättningarna kanske det går att skära av flödet något längre uppströms?
Ja det ligger i en sluttning och läckaget är intill en av ytterväggarna på den sidan som är under mark. Problemet är också att utanför just den väggen är det en gammal betongaltan byggd så om man ska kontrollera eller dränera om måste det göras för hand då det e strax över 1 meters höjd där. Vi har kontaktat säljaren och bett om dokumentation på dräneringen men han har bara hänvisat till dräneringskillen som vim kontaktat massor med gånger men vi får ingen dokumentation vilket skulle kunna tyda på att det slarvats i synnerhet på just den sidan eftersom man måste gräva för hand där. Se gärna bild på skadan vart skadan (strax under element) samt bild hur det ser ut under altanen tagit inifrån fönster i hallen bredvid. Vad menar du men skära av flödet lägre uppströms?
 
L Linda 1 skrev:
Ja det ligger i en sluttning och läckaget är intill en av ytterväggarna på den sidan som är under mark. Problemet är också att utanför just den väggen är det en gammal betongaltan byggd så om man ska kontrollera eller dränera om måste det göras för hand då det e strax över 1 meters höjd där. Vi har kontaktat säljaren och bett om dokumentation på dräneringen men han har bara hänvisat till dräneringskillen som vim kontaktat massor med gånger men vi får ingen dokumentation vilket skulle kunna tyda på att det slarvats i synnerhet på just den sidan eftersom man måste gräva för hand där. Se gärna bild på skadan vart skadan (strax under element) samt bild hur det ser ut under altanen tagit inifrån fönster i hallen bredvid. Vad menar du men skära av flödet lägre uppströms?
 
  • Källare med vita väggar, grå golvplattor och två vita väggmonterade radiatorer. Ett litet fönster ovanför ena radiatorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i en mörk källare med betongväggar och grusgolv, ljusinsläpp från ett fönster och en gul slang på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörr bredvid väggradiator över golv med stora, grå klinkerplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant, ser ut att komma vid en hjärtvägg och ingen yttervägg vilket är vanligast.
Kan mycket möjligt ha med berg placering att göra.
Jag skulle börja med spårmedelmetoden just för att bekräfta att det han med utevatten att göra. Vid bekräftelse får man diskutera vidare för möjliga åtgärder.
 
T tyomka skrev:
Intressant, ser ut att komma vid en hjärtvägg och ingen yttervägg vilket är vanligast.
Kan mycket möjligt ha med berg placering att göra.
Jag skulle börja med spårmedelmetoden just för att bekräfta att det han med utevatten att göra. Vid bekräftelse får man diskutera vidare för möjliga åtgärder.
Ok tack för tipset. Vilka anlitar man för detta, en dräneringsfirma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.