Suttit och läst ganska mycket på detta foprum och fått en hel del kloka svar när jag haft frågot.
Men nu till min första fråga. Håller på att renovera mitt badrum i en bostadsrätt. och bostadsrätten kräver att vid renovering skall det återföljas av ett fuktspärsintyg. det e väll samma som kvalitetsdokoment? innebär detta att ja inte själv får göra tätskicket och klaklingen... eller kan man fylla i det själv och fotta m.m?
Har själv renoverat badrum innan så det blir fackmanamässigt utfört. så inga problem att ja har tummen i handen. Vill bara veta vid eventuell försäljning vad bostadsrätten kan säga och va köparen kan säga så fall om man gjort det själv....
mvh marcus
 
De menar nog ett BBV kavlitetsdokument och NEJ då måste man ha BBV behörighet för att det skall lbi giltigt. Det är ju som att skriva under ett recept utan att vara läkare annars!

Om brf kräver detta så är det väl så? Om inte så är EL det enda lagstiftade tror jag.....
 
Välkommen till forumet corremacke..

Efterhör med din förening i detalj vad de menar med "fuktspärrsintyg" då detta låter väldigt diffust. Skulle de hänvisa till ex. BBV, så efterfråga i detalj vad de söker. Jag har svårt att tänka mig att de kan förbjuda dig att själv renovera badrummet under förutsättning att alla regler, i ex. BBV följs.
 
Jag har hört detta ord användas tidigare. Jag toror att de menar ett BBV intyg, tidigare PER. BBVs intyg brukar också kallas Kvalitetsintyg, kvalitetsdokument...även GVK trorde ha likvärdig intyg, härav kanske bara fuktspärrsintyg" då man kan välja?

Du får nog luska vidare hos din brf.
 
Brf kan kräva att du gör det fackmässigt av fackmän och att du kan visa papper på det. Anledningen är att vattenskadorna har gått upp dramatiskt och försäkringsbolagen driver frågan stenhårt. Det är inte lagkrav men det kan bli fruktansvärt dyrt för dig som brf-havare och även för föreningen. Om en skada inträffar och din granne drabbas så blir du ersättningsskyldig, har du papper på jobbet så är det en försäkringsfråga, i annat fall din plånboksfråga.

Jag har svårt att tro att en plattis vill ge dig ett intyg på ett jobb han inte har gjort.

En köpare av din brf kommer att hänvisa till dig om något händer, om du ger honom fel information så kan det leda till osant intygande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.