Hej

jag bygger mig en groventré/tvättstuga på en betongplatta ovan mark.
Tvättmaskin och tvättbänk finns och de är emot en yttervägg, respektive innervägg mot ett badrum (i ett hörn).

Rummet är typ 7 meter långt, så det är en liten yta på 3 x 2 meter som är tvättstuga, resten är hall.

Så då undrar jag, ska jag fuktspärra golvet vid tvättmaskin och tvättbänk innan jag klinkrar, eller är det onödigt?

Alternativt att jag bara tar en halvmeter närmast väggarna med ett uppvik.
Jag är ju inte rädd för att betongplattan blir fuktig vid ett läckage, det kan jag ta, men jag ser gärna att väggarna är skyddade.

Jag lägger upp en slarvig bild, där jag tänker mig att det blå är fuktspärr.
Skiss av en groventré/tvättstuga med planerad fuktspärr markerad i blått, inkluderar tvättmaskin, tvättbänk och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för idéer!
 
Intressant inlägg då jag har liknande funderingar inför en tvättstugerenovering, dock så tror jag att oavsett så ska du fuktspärra runt brunnen, det är nog minsta rekommendationen. Så som jag förstått det så rekommenderas att om du har en isolerad platta så ska du fuktspärra alltihop, är den inte isolerad så räcker det att isolera runt brunnen. Så nu hoppas jag på att experterna i forumet kommer med sin kunskap och rådger oss! :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Jag vill minnas att jag hört att det är dumt att ha två fuktspärrade väggar mot varandra. Anledningen ska då vara att om det blir ett problem i den ena så att det läcker in i väggen så kommer det inte igenom till andra sidan, utan vattenskadan i väggen kan dra iväg väldigt långt mellan de två tätskikten innan den upptäcks.Dessutom finns inget krav på fuktspärrade väggar i tvättstuga. Skulle vilja påstå att golvet och ett uppvik på några centimeter (hur många får någon annan uttala sig om) är det bästa.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Jag vill minnas att jag hört att det är dumt att ha två fuktspärrade väggar mot varandra. Anledningen ska då vara att om det blir ett problem i den ena så att det läcker in i väggen så kommer det inte igenom till andra sidan, utan vattenskadan i väggen kan dra iväg väldigt långt mellan de två tätskikten innan den upptäcks.Dessutom finns inget krav på fuktspärrade väggar i tvättstuga. Skulle vilja påstå att golvet och ett uppvik på några centimeter (hur många får någon annan uttala sig om) är det bästa.
Tack för dina tankar. Ja, det är max ett uppvik det är tal om. Frågan är mer om det på golvet är nödvändigt alls, eller om det bara är en bit närmast väggen...
 
Jag tror att det räcker med golvet och 5-10 cm upp på väggen. Detta för att skydda vid ev. läckage och översvämning. Kom på att jag fått påpekande/relommendation om detta på min gästtoalett, vid den återkommande säkerhetsbesiktningen från försäkringsbolaget, att ha fuktspärr på golvet och 5 cm upp. Behövdes inget på väggarna i övrigt. Så egentligen är din stora fråga: hela golvet, vid maskinerna eller bara vid brunnen?
 
Jo, du ska ha det på golvet också, att det finns viss fukt i plattan redan är ingen ursäkt för att få dit mer, det är ett feltänk. Anta ett det smygläcker rätt rejält under några år och kryper vidare och upp i väggarna och golven i huset. Nej, tätskikt på hela golvet vill du absolut ha, däremot inte på väggarna mer än ett uppvik. Vet inte exakt vad reglerna säger.
 
S
Betyder betongplatta ovan mark att den alltså inte ligger på marken, eller är det en gammal platta på mark det är frågan om? Om det är en gammal platta på mark så hade jag skippat tätskikt helt och bara klinkra alltihop. Markfukten underifrån är förrädisk om man tätar betongen ovanifrån.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Krypgrund med betongbjälklag? Tätskikt över hela golvet och uppvik på vägg.
 
Det är en gjuten platta på mark. Menade bara att det inte är källare, så den ska inte vara jättefuktig.
 
Är det fuktspärrkrav i kök under tex diskbänk, diskmaskin, kyl/frys? Skyddsunderlägg vet jag..men spärr? Tänkte att tvättrum borde vara mer liknande ett kök än badrum där det duschas och vatten oftare har direktkontakt m golv..
 
Vad är väggarna gjorda av? Om det är gipsväggar skulle jag rolla väggarna bakom maskiner och diskbänk, men annars håller jag med om att betonggolv som inte dagligen utsätts för vatten lär må bättre av att kunna andas.
 
I kök finns inga krav på tätskikt. I tvättstugan=våtrum ska det finnas. Men man gör ofta undantag i markplan där det ligger en äldre oisolerad platta. Har du en bra isolerad platta ska du ha tätskikt och dokumentera det du gör. Alla bestämmelser finns via Google.
 
Alltgår skrev:
I kök finns inga krav på tätskikt. I tvättstugan=våtrum ska det finnas. Men man gör ofta undantag i markplan där det ligger en äldre oisolerad platta. Har du en bra isolerad platta ska du ha tätskikt och dokumentera det du gör. Alla bestämmelser finns via Google.
Man kan ju undra varför d är så och vad d är för skillnad på tvättmaskin vs diskmaskin ..
 
arneri68 skrev:
Vad är väggarna gjorda av? Om det är gipsväggar skulle jag rolla väggarna bakom maskiner och diskbänk, men annars håller jag med om att betonggolv som inte dagligen utsätts för vatten lär må bättre av att kunna andas.
Väggarna är av gips. Jag tänkte lägga tätskikt (folie) i ungefär halva rummet, under bänk, under maskiner och vägen från maskinerna till golvbrunn, ungefär.

Med uppvik på väggen.
Kanske viker jag upp hela vägen bakom maskinerna också, alternativt rollar. Och under tvättbänken, som du säger. Det låter klokt.
 
Ja....

Edit fick inte med citatet här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.