Hej!

Har sökt runt lite men inte riktigt fått svar på min fråga.

I mitt badrum har jag ett element precis vid dörren.

Handfatet är på andra sidan dörrposten.

Elementet sitter ca 1½ m från duschen.

Det är även en helt skiljande duschvägg med dörr emellan.

Elementet är av den typ att jag måste få vattnet avstängt i hela fastigheten för att kunna ta bort det.

Måste jag fuktspärra bakom elementet eller är det godkänt om jag låter bli?


Bästa hälsningar,

Henrik
 
  • badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hade du tänkt få in kakel, eller annan väggbeklädnad, bakom om du inte tar bort elementet?

Spelar det någon roll om hela fastigheten får värmen avstängd ett tag? Nu på "sommaren" så lär ju det inte märkas ändå.
 
Tack för ditt svar it-snubben-

Tänkte mer att jag kaklar in så långt jag kommer åt.. Inte så att man tittar bakom elementet ändå.

Min fråga är fortfarande om det är godkänt, får man göra så?
 
Fråga ditt försäkringsbolag, det är trots allt de som får stå för kostnaden om närliggande lägenheter eller fastigheten som sådan skadas.

Personligen så anser jag att man skall tänka sig för rätt mycket innan man rotar med tätskikt mm i flerfamiljsfastigheter, det är inga små belopp man kan tvingas betala om saker går åt skogen.

/Kent
 
Väldigt sant.

Men jag kan tänka mig att försäkringsbolagen tar väl i så dom spricker för att säkra sig. Vilka regler följer försäkringsbolagen?

Finns det något statligt regelverk eller vad man ska kalla det där såna här regulationer finns a-ö?

Tack för ditt svar förresten Snickarboden : )
 
Försäkringsbolaget skiter nog i om det är ett element på din vägg eller inte. Skulle jag ha en egen plattsättarfirma och lämna efter mig en tioårig reklamationsrätt, så hade jag nog tagit betalt för att stänga av värmen ett tag, plocka ned elementet och låta rollern snurra sju varv extra.
Dvs gör det. Även om jag aldrig hört någon som fått vatteskada mitt på väggen dvs utan skarv, vinkel eller genomföring tycker jag att det är bättre som privatperson att vara ca 110% säker. lycka tilll.
 
Ett annat problem är att det är nya regler just nu rörande tätskikt, det gör liksom inte saken lättare.

Personligen så har jag gjort en del badrum men enbart i en/tvåfamiljsfastigheter. Jag vägrar att gå på detta i flerfamiljshus för skulle något hända så hugger de på allt som går att hugga på. Med ledning av det så blir mitt svar att man spärrar och sätter självklart kakel med bakom elementet, om inget annat så lär de se att det inte är en yrkesman som lämnat det utan kakel och tätskikt. Med ett företag som gör jobbet så är det deras försäkring som täcker det hela om nu något skulle ske annars så får ditt försäkringsbolag eller du stå för eventuella skador.

/Kent
 
Får försöka jaga rätt på fastighetsskötaren under morgondagen o få honom i fimpa vattnet en stund då..

Mitt problem är att man i vanlig ordning har lite bråttom.
Har tillräckligt med tid för att gumma, sätta, foga och möblera. (inräknat mindre missöden)

Men det här var ett större missöde än vad jag räknat med, tog för givet att elementet skulle gå att hänga av. Aldrig stött på ett likande element. Terror....


Lägenheten ska ut för försäljning om 2 veckor, därför är jag lite stressad.
Badrummet står klart för att gumma nu så det ska inte vara några problem.

Men men, inte mkt att göra.

Tack för era snabba svar.

Önska mig lycka till.

Bästa hälsningar,

Henrik
 
Goesen skrev:
Önska mig lycka till.
Lycka till :)
 
Mikael_L
Goesen skrev:
Men jag kan tänka mig att försäkringsbolagen tar väl i så dom spricker för att säkra sig. Vilka regler följer försäkringsbolagen?

Finns det något statligt regelverk eller vad man ska kalla det där såna här regulationer finns a-ö?
Jodå, det stämmer med min uppfattning med, att f-bolagens affärside är att ta in premier men inte betala ut ersättning.
Men i vilket fall som helst så betalar dom faktiskt ut en hel del för vattenskador, men inte om dom kan visa på att jobbet inte är korrekt utfört.

PER’s branschregler samt tillverkarnas av produkterna anvisningar är det som är regelverket. Har man inte gjort arbetet precis enligt dessa "regelverk" så är risken stor att man är rökt på ersättning.

OCH i PER's branschregler så är det bestämt att det ska vara tätskikt på alla väggar i våtutrymme.

not. PER = Plattsättnings- entreprenörers Riksförening
BKR = Byggkeramikrådet

Nu så, nu kan Jon_h skriva lite och avslöja allt jag har fel om... ;) :rolleyes:
(Men i stora drag tror jag att det stämmer)
 
Du har alldeles rätt, Mikael. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.