Hej expertpanelen!

Jo, jag vet att frågan om fuktspärr under trägolv varit uppe här flera gånger förut, men jag har inte sett något då det blåser helt fritt under huset.

Det är nu dags att skruva fast de tjocka golvplanken som legat utlagda på tork ett tag, ca 200x34 som skall läggas direkt på reglar 45x220 cc60 (remsor av lumppapp mellan). Således 220mm stenull och fibercementskivor som blindbotten. Frågan är alltså om jag skall ha någon fukt/ångspärr direkt under golvet. Själv tilltalas jag av tanken att eventuell fukt skall kunna röra sig fritt i båda riktningar (och det är ju enklare att lägga utan spärr). Som ni ser på bilden är det fritt blås under huset, så ingen fukt kommer att "stängas in" under.

Vad tror ni?

Tack på förhand!
 
  • En A-ram konstruerad stuga på pelare med triangulära fönster som visar luftigt utrymme under byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PeterFalun
jag gjorde som du, utan spärr, men jag tejpade fibercementskivorna, på insidan, för att undvika ev drag.

jag hade däremot träfiberisolering
 
Tack för svar!

Ja, träfiber buffrar ju fukt, medan stenull är helt genomsläpplig. Tänkte först tejpa, men går nog över med fog istället från utsidan om jag upplever drag, för mest kritiska stället är där skivorna ligger an mot brädorna som håller dem uppe, och det blir en himla massa att tejpa från insidan om jag skall göra det runt om i varje fack.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.