Håller på att renovera ett gammalt kök. Fich nu höra att de ska vara en fuktspärr under hela diskbänken å inte bara under diskmaskinen. stämmer detta??

Mvh Calle
 
det har jag aldrig hört i alla fall. men vi ska precis montera fast bänkskivan så nu är rätt tillfälle attf å reda på det i så fall :)
 
Inte under diskbänken utan i bänken
där sopsorteringen normalt finns.
Beroende på kök fabrikat kan man
få en vattensäkringskartong med.
Som innehåller manschetter för att vatten
säkra under diskbänken.
Vid ett stambyte las det plast matta i
diskbänks skåpet och silikonades runt rören.
Hör med ditt försäkringsbolag vad dom har för
krav.

Mvh Putte
 
Jag har fått rådet att sätta plastfilm under diskbänken ovanför diskmaskinen, för att skydda mot uppåtstigande fukt. Kan inte tänka mig att det ska behövas ovanför en lådhurts eller dylikt.
Hörde att man kan få sådana filmer då man inhandlar diskmaskin. Har en 3 år gammal diskmaskin o ska höra med leverantören, om de kan bidraga med den i efterhand.
 
Helena, du pratar om någonting helt annat. Det handlar om huruvida man ska lägga ett vattentätt skikt på hela golvet under köksskåpen, eller om det räcker att ha det under diskmaskinen. Läs tråden igen så får du se.
 
okej så man lägger en matta under diskbänken som vanligt och så en liten "plast låda" som samlar upp ev läkage under diskbänken.
Tyckte de lät märkligt att de skulle vara matta under hela alltihopa.
Tack för svaren :)
 
calle336 skrev:
så en liten "plast låda" som samlar upp ev läkage under diskbänken.
Den huvudsakliga funktionen hos ett tätskikt under diskbänk är att leda fram läckande vatten så att det syns och man upptäcker det i tid. Det är därför diskmaskinsunderläggen bara har uppvik på tre sidor, medan vattnet kan rinna ut framtill. Fast iofs, under just diskbänk är man ju ganska ofta, så där kan man ju göra en "låda" om man vill, man upptcäker nog en läcka ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.