Det finns flera trådar kring ämnet men jag hittar ingen som riktigt beskriver vårt fall.
Vi ska bygga en bastu där tre väggar i bastun har badrummets tätskikt ”på andra sidan” och den fjärde får en luftspalt emot yttervägg. Så frågan är hur jag ska göra med eventuell fuktspärr (och kanske luftspalt?) inne i bastun. Dvs, de tre väggarna ut emot badrummet har (utifrån) kakel, tätskikt, gips, plyfa, isolering.. och sen kommer .. ja vad? Hur bör jag göra på den sidan där bastun är?
Ambitionen är att använda bastun ofta, men vad vet man.. likaså tittar vi på såna kombinationsaggregat där man kan välja torr/ång osv.

Hur bör jag göra / tänka för att få en säker konstruktion?
//Stefan
 
Du bör nog ha luftspalt överallt. Tänk att du bygger bastun som en separat låda du ställer in istället.
 
En luftspalt behövs både på sidorna och i taket med ventilering uppåt om du kör dubbla fuktspärrar. Men jag har även rivit ut en gammal bastu som de kört panel på board och det fanns inte en tillstymmelse till fuktskada. Tror husets konstruktion avgör förutsättningarna. Låda i låda principen där luft cirkulerar nerifrån och upp lär vara idiotsäkert. Du kan köra med folie istället för fuktspärr. Det här är ganska omtvistat.
 
  • Gilla
stigendal
  • Laddar…
När du har badväggar med fuktspärr i vägg så bör det vara luftat spalt utanför bastuisolation. Och poänget är just att hela spalten ska vara sammanhängande och med utluftning.Folie är inte specielt omtvistat tycker jag. Rum i rum- lösning blir ju bara säkrare av det. Då tilförs ingen fukt ut i isolation/spalt.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
stigendal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.