Detta rör ett grovkök/tvättstuga/pannrum med golvbrunn....alltså skall man hantera det som ett våtutrymme med fuktspärrar och allt vad det innebär.
eller?

Har hört olika när det gäller fuktspärra platta på mark. Problemet skall vara uppåtstigande fukt som inte har någon stans att ta vägen om man lägger en fuktspärr.
och då kan man få problem med den uppstigande fukten på andra ställen strax utanför fuktspärren

Huset är från -69...inga kända fuktproblem. inga träsyllar etc då det är ett Y-tong hus

vad gäller?

om man nu inte fuktspärrar....hur gör man runt golvbrunnen? skall där kladas och läggas manchett (hur det nu stavas) etc.

Tacksam för svar!
 
Det beror lite på om det är en platta direkt på mark eller om plattan är gjuten på isolering, och hur markförhållandena är.

Men om det är grovkök/tvättstuga och pannrum så är det inte alls nödvändigt att ha tätskikt, även om det ofta är vettigt. I ditt fall kan man med gott samvete skippa det i och med att du dessutom har fullständigt fuktokänsligt material i väggarna.
 
ok, kikade på lite ritningar och plattan är (nerifrån och upp) först 5cm betong/5cm mineralull och längst upp 7cm överbetong.
hur det underarbete med makadam etc är gjort har jag absolut ingen aning om.

finns det något att säga om det i detta fall?
 
Du kan hoppa över fuktspärr, eller kanske fuktspärra en halvmeter runt brunnen. Å andra sidan så är det en viss isolering under plattan så det borde inte vara några större problem med fuktvandring.

Men vad låg där innan? Var det en plastmatta och det inte var några tecken på fuktproblem under mattan så kan du säkert tätskikta hela ytan. Det du får fråga dig är hur mycket vatten som kommer hamna på golvet.
 
Som du säger så e det ett grovkök/tvättstuga/pannrum

och då behöver man i regel bara gumma runt brunnen och golv/vägg vinkel runt hela rummet och inte hela golvet...

Ifall det nu skulle vara ett duschrum så ska man göra samma sak, ifall plattan saknar isolering...
 
Var kan man läsa att det är som ni säger när det gäller grovkök/tvättstuga att det inte krävs tätskikt ?

Jag står i samma situation med skillnaden att mina väggar sitter på trästomme och är alltså fuktkänsliga.
 
piloten skrev:
Var kan man läsa att det är som ni säger när det gäller grovkök/tvättstuga att det inte krävs tätskikt ?

Jag står i samma situation med skillnaden att mina väggar sitter på trästomme och är alltså fuktkänsliga.

Finns självklart undantag, Ifall man har för avstigt att ha rinnande vatten på golvet så måste man ha tätskikt, Men i regel så kopplar man te.x tvättmaskinsslangarna direkt ner i brunnen och då säger reglerna att man inte behöver tätskikta hela golvet, utan enbart golv/vägg vinkel och runt brunnen + brunnsmanchette såklart...
 
Jag är fullständigt med på att vattnet flödar kontrollerat ned i brunnen. Det är ju bara vid översvämning som vatten kommer på golvet. Förhoppningsvis aldrig alltså...

Men är detta enligt reglerna ? Är det inte förekomsten av golvbrunn som gör rummet till våtrum ?
 
piloten skrev:
Jag är fullständigt med på att vattnet flödar kontrollerat ned i brunnen. Det är ju bara vid översvämning som vatten kommer på golvet. Förhoppningsvis aldrig alltså...

Men är detta enligt reglerna ? Är det inte förekomsten av golvbrunn som gör rummet till vårtrum ?
Inte ifall dina avsikter e att använda det som te.x en tvättstuga, Men du får alltså inte göra om rummet och te.x installera en dusch utan att först göra om tätskiktet...

Så ifall det e en helt vanlig tvättstuga med te.x en tvättmaskin, en turktummlare och eventuellt ett vattenutkast så behöver man inte tätskikta hela golvet om man inte vill...

Håller på att läsa i branschreglerna och kan återkomma med exakt vad som gäller om en stund...
 
Det är precis detta jag vill höra för det blir ju mindre jobb för mig...

Vilka avstånd gäller ? Skall golvvinkeln fuktspärras runt om hela rummet eller bara på den sida tvättmaskin / golvbrunn finns ?
 
jon_h skrev:
Du kan hoppa över fuktspärr, eller kanske fuktspärra en halvmeter runt brunnen. Å andra sidan så är det en viss isolering under plattan så det borde inte vara några större problem med fuktvandring.

Men vad låg där innan? Var det en plastmatta och det inte var några tecken på fuktproblem under mattan så kan du säkert tätskikta hela ytan. Det du får fråga dig är hur mycket vatten som kommer hamna på golvet.

Det ligger en lastmatta som inte är uppdragen mot väggarna, dåliga skarvar..
det rinner väldigt sällan vatten på golvet, inte värre än att man spiller vatten, blöta skor etc.
Givetvis finns risken att vask/tvättmaskin översvämmar eller går sönder...men det får man väl räkna till tillfälliga händelser.

Verkar vettigt att "gumma" runt brunn, i skarvar och hörn.
så får det bli!

hur som helst så blir det inte sämre än det som ligger idag, och har legat de senaste 20 åren.

Tackar för alla svar!
//Simon
 
piloten skrev:
Det är precis detta jag vill höra för det blir ju mindre jobb för mig...

Vilka avstånd gäller ? Skall golvvinkeln fuktspärras runt om hela rummet eller bara på den sida tvättmaskin / golvbrunn finns ?
Golv/vägg vinkeln ska tätskiktas runt hela rummet, och runt brunnen ca 1m runt om...

och detta gäller ifall du inte kommer te.x spola av golvet med vatten, eller ha vatten rinnande på golvet, eller likande...

Men ska tillägga en sak, Står även i branschreglerna, Att det e en bedömningsfråga och kan skillja sig från gång till gång, Så innan man kan svara helt på denna fråga måste man ha klart för sig vad som kommer finns i rummet, och hur det ser ut osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.