Hej alla!
Kan någon rekommendera hur göra vid isolering av "sommarstuga"(byggd under 60-talet) i Halland. Stugan står tom och ouppvärmd under höst och vinter.
Bör man sätta plastfolie mellan isoleringen och gipsskivan eller inte?
Verkar var olika uppfattningar om detta?!?

 
Om du ska värma stugan till 18 grader eller mer året runt ska du använda diffusionsspärr. Som du beskriver står stugan ouppvärmd under höst och vinter, och då ska du alltså hoppa över diffusionsspärren.
Jag kan ju förklara varför. Om det är kallt i stugan under våren när solen börjar värma kan fuktvandringen bli omvänd då den varma (och fuktiga) luften som normalt sett finns inomhus nu finns utomhus. Det betyder att med diffusionsspärr på insidan (normalt varma sidan) och kalla väggar inomhus kan kondenseringen ske på "fel" sida av plasten och du får fuktutfällningen inne i konstruktionen. Inte bra.

Tartan
 
Vilken sida av väggen talar vi om?

Ute eller inne gipsen?

P.S.
Jag har sett hus med plasten ytterst, så heldre idiot förklara ngn än att missa ett påpekande.
 
Diffusionsspärr sitter alltid på insidan. Vi pratar alltså om invändig gips.

Tartan
 
Jodå, jag vet att den ska sitta under innergipsen, men dessvärre har jag sett den monterad utvändigt.
Därav frågan/påpekandet.
 
P
Så då är det bara att riva ner plasten igen :'( ;)

Jag har precis gjort iordning ett rum på vinden i lillstugan på landet där vi satt upp plast.

Det är snedtak med råspont ytterst sedan luftspalt av läkt+masonit därefter 95mm glasull, plast, glespanel och sedan är det tänkt att vara gipskivor som ej ännu är uppsatta.
 
Vore det mitt hus skulle jag punktera plasten på många ställen. Är det ej tät gör den ingen skada. När plasten sitter mot yttertaket kan fuktpåkänningen bli än större än i vägg.

Tartan
 
P
Ringde småhusskadenämnden igår för att höra mig för lite och den personen jag pratade med menade på att den kunde vara kvar. Det fanns inga fall han kände till där den gjort någon skada i hus som stått ouppvärmda på vintern.

Ska ner snart igen och skruva gips så det kanske blir så att jag skär bort plasten mellan glespanelen för den orkar jag inte plocka ner igen.
 
  • Inplastat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Rev ner all plast och så här blev det.
 
  • vind1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
..
 
  • vind2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt..! Bra jobbat.. känns ganska skönt nu va? :)
 
P
Jo skönt att ha grovjobbet klart. Nästa år blir det nytt furugolv samt målning och tapetsering. Panelen i taket och på väggarna (som egentligen är brädor 20x95mm) ska vitmålas samt snedtaket. Gavelvägen tapetseras samt motstånde vägg på andra sidan rummet vid ingången. Lite skillnad mot hur det såg ut förra sommaren. Blir nog ett bra barnrum när det blir klart.
 
  • vind3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Nya hanbjälkar&stödben
 
  • vind4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Hur har du gjort på sista bilden?
Har du reglat och satt på masonit för att skapa en luftficka innan isoleringen?

Jag har en liknande råvind som också ska inredas, därfär frågar jag...

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.