Vi är mitt uppe i en renovering av vårt badrum och efter ett kort snack med en kollega på jobbet påstod han att den gamla svarta asfalten måste tas bort innan ny fuktspärr penslas på eftersom den annars inte fäster. Nu är det så att vår hantverkare inte tog bort asfalten, utan han har hunnit med att pensla fuktspärr två gånger. Frågan är om vi nu måste göra om jobbet eller kan vi gå vidare? Hur illa är det att lägga ett lager primer + x gånger fuktspärr över den gamla asfalten?
 
K
Kolla med tillverkaren av tätskiktet för säker heten skull, men jag kan slå vad om att ingen vill ha kvar asfalten i botten.
 
Ska ta och ringa Kiilto imorgon.
Kan tillägga att det var asfalterat enbart runt området där badkaret står upp ca 45 cm på ytongväggen.
Vari ligger risken med att behålla asfalten mer konkret?
 
Jag har råkat ut för liknande problem. Den gamle badrumsbyggare som hjälper mig ville behålla asfalten med hänvisning till att under alla de år han renoverat badrum så har detta aldrig inneburit några problem. Men enligt BBV som gäller sedan förra sommaren så är det inte tillåtet. Du lär inte hitta någon tillverkare av tätdskickt som garanterar funktionen om du behåller asfalten. Men om det är ett målat tätskickt som nu läggs på så tror jag inte att det är några som helst problem. Värre är det med visa av de vävbaserade tätskickten som bygger på att fukten i limmet skall torka ut bakåt, för framåt lär det inte kunna ske så tät som väven är. Jag rev bort in asfalt och putsade upp väggen igen. Asfalten tränger in ganska långti puts så fär att garantera vidhäftningen bör väggen putsas efter det att ytskicktet avlägsnats. Att få dit putsen var inte heller helt enkelt, men det funkade och den sitter så det räcker
 
K
Risken ligger i vidhäftningen. Asfalt är en oljeprodukt och jag tror inte någon tillverkare kan garantera god vidhäftning med sitt tätskikt på asfalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.