Hej
Detta är mitt allra första inlägg i detta forum men det kommer antagligen att bli fler.
Jag har suttit och sökt i detta forum utan att egentligen hitta ett svar.
Jag och min fru har nyligen köpt ett hus byggt 1948 och vi ska nu renovera övervåningen. Jag vill passa på att tilläggsisolera och har tänkt att använda skivor med polystyrencellplast och 13mm gips på detta. Vad jag dock undrar är om det finns en fuktspärr (diffspärr?) någonstans i väggen.
Jag har rivit ned de gamla skivorna som satt på väggarna, en kexig variant som känns som en föregångare till gipsskivor. Bakom dessa skivor kommer då en plankvägg.

Så här står det i den tekniska beskrivningen från 1948 avseende ytterväggar:

Delarnas dimensioner och placering utifrån räknat:
1" stående panel med lockläkt. 6mm luftrum, papp, ½" panel, 6mm luftrum, 25mm rockwool eller wellit med papp ö ömse sidor, 2"hsp plank, ½" porös fiberplatta


Texten är ordagrant citerad.
Nu till min stora fråga:
Behöver jag sätta en fuktspärr (plast) innan jag monterar polystyrencell-skivorna?

Den ½" porösa fiberplattan måste ju vara den jag rivit.

Tack så mycket på förhand & ha en bra dag!
/Marcus

 
Det är oerhört vanskligt att svara på denna fråga. Vissa tycker att om det inte har funnits diffspärr tidigare så ska det inte upp någon nu heller.

Jag tycker dock att diffspärr ska användas, annars blir det kondens i isoleringen. Dock kombinerat med god ventilation.

Det ska tilläggas att du inte kan sätta upp det endast på ett ställe, du måste täcka in hela huset (vind o vägg) utan alltför många läckage. Sätter du det bara i ett rum eller på vinden så blir det inte bra - det blir dåligt.

Polystyren har en viss fuktspärrande förmåga, detta är bra för dig att veta om du planerar att använda dem.
 
Vad som slutligt är rätt är som sagt svårt att svara på. Men för att klargöra, problemet som uppstår om man sätter diffspärr i bara en del av huset, är att då ökar man fuktbelastningen på dom väggar som inte åtgärdats. Den fukt som tidigare vandrade ut ur ett rum söker sig nu ut någonannastans.



 
Ok, tack för svaren!
 
A
hempularen skrev:
Den fukt som tidigare vandrade ut ur ett rum söker sig nu ut någonannastans.
Vilket man löser genom tillräcklig ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.