Ska tilläggsisolera vinden och har upptäckt att det inte finns någon fuktspärr. Huset är byggt 71 och har självdragsventilation. Innertaket är uppbyggt på ett sätt jag inte sett tidigare, ingen glespanel på takstolarna. Istället är takskivorna av honey-comb (två masonit med vaxkakemönster av papp emellan) som är förstärkta med spontade lister längs kanterna och spikade som panel i taket. Eftersom takstolarna är fribärande har jag alltså ett enda sammanhängande paneltak i hela huset.

Nu tänkte jag dra dit fuktspärr men frågan är om jag kan spika den mellan takstolarna. Underdelen av takstolarna är ju vara varma så jag kan inte se att det skulle vara ett problem men tänkte fråga ifall jag förstått det hela helt fel.

/Patrik
 
Bara du har plasten på den varma sidan så är det inga problem... Plasten får dessutom vara 1/3:e del in i isoleringen.. så har du bara sedan tjock isolering vilket jag antar att det blir så tror jag inte att du kommer få några problem.. :)
 
Tack...

Kom på en sak till, har läst någonstans om att man kan ha papp som diffusionsspärr? Under befintlig isolering ligger en mörk papp (asfaltpapp), men den ligger löst i facken. Kan denna fungera som fuktspärr... tror det inte men kan ju vara värt att fråga :) Ser inte fram emot att behöva in och rota under den befintliga, skulle vara så mycket smidigare att bara häva på 30 cm till!

Nåväl, om jag ska sätta dit plast. Räcker det med att häfta mot takstolarna eller måste jag tejpa? Isoleringen kommer ju hjälpa till att trycka fast plasten mot stolarna.

/Patrik
 
finns många oika svar på din fråga. tror inte jag hade satt plasten där iom att fukten vandrar ut i taket och sedan stoppar.
 
Varför skall du sätta fuktspärr? Är det för fukten eller för draget?
 
Du kan sätte mellan takstoalrna om du får det lustätt annars är det mer eller mindre meningslöst. Mot taket så är det inte diffusion du skall va rädd för det är konvektionen. Och ett hål på säg 1 kvadrat cm läcker mer genom konvektion än en kvadrat meter genom duffussion.

Takstolarna i sig bildar ju det ångtätaste skiktet i den enskilda delen men sammantaget är det plasten som styr hela konstruktionens täthet. Rent teoretiskt funkar det men praktiskt så tvivlar jag..
 
Många timmars svordomar så var det iaf gjort, fuktspärr på hela vinden och halva täckt med 40 cm extra isolering.

Men nu får jag se över ventilationen... :) hyvla dörrar i sovrummen ...fräsa in lite ventiler i fönsterbågarna... Vi har aldrig haft problem med invändig kondens förut men det har det varit de senaste nätterna.

Annars måste jag säga att isoleringen gav effekt över förväntan. Vet inte vad som är normal framledningstemperatur men "känslan" av att det är varmare än vid samma innetemperatur förut är överväldigande.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.