Vi bygger nytt badrum i en ny utbyggnad. Funderar på att ha pärlspont i taket och plastfolie bakom. Golv och väggar ska självklart skyddas med fuktspärr, ibland läser man om någon orolig som har träpanel i taket.

Men, varm fuktig luft som söker uppåt och möter kall isolering - är inte det stor risk att det blir kondens och fukt även där? Jag tänker att om vi spikar pärlspont i taket så kommer vi perforera plastfolien.

Behövs något extra skydd eller räcker det med plastfolie + målad pärlspont???
 
För kondensproblem i isolering mot kall yta är nog taket det mest utsatta, just pga att värmen stiger uppåt. I badrum är detta ännu mer påtagligt. Jag skulle vara väldigt noggrann med plasten och låta bli att punktera den. Det kan man göra genom att först fästa plasten med glespanel som spikas mot reglarna och sen fästa pärlsponten mot glesen.

Vet inte hur du har det mot väggarna men plasten bör ju vikas ner och fästas där också.
 
Är i samma tankar.
Jag ska sänka mitt tak för spottar, då tänkte jag att jag sätter upp gips på befintligt undertak som är råspånt och sedan köra tätskikt på väggar och tak och sist sänka taket för spottarna.
Kan det vara en bra tanke eller ska man gör det på något annat vis?

//ToAl
 

Bra idé med glespanel - låter klokt. Bra också att vika ner plasten, det hade jag missat! Det dröjer säkert några veckor innan jag kommer igång med taket, men med tanke på plastfolien så måste jag göra väggar och tak parallellt.

Tack för svar!



sigpl skrev:
För kondensproblem i isolering mot kall yta är nog taket det mest utsatta, just pga att värmen stiger uppåt. I badrum är detta ännu mer påtagligt. Jag skulle vara väldigt noggrann med plasten och låta bli att punktera den. Det kan man göra genom att först fästa plasten med glespanel som spikas mot reglarna och sen fästa pärlsponten mot glesen.

Vet inte hur du har det mot väggarna men plasten bör ju vikas ner och fästas där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.