Håller på att bygga bastu i garaget i källaren. Skall lägga klinkers mot befintlig betong.
Behöver man fuktspärra?
 
Nej, det behövs inte.
 
Flikar in med en fråga i ämnet.
Om man skall bygga bastu i nyrenoverat befintligt badrum, kan fuktspärren bakom kakel/klinker ta stryk av värmen från en bastu?
 
gadu^ skrev:
Flikar in med en fråga i ämnet.
Om man skall bygga bastu i nyrenoverat befintligt badrum, kan fuktspärren bakom kakel/klinker ta stryk av värmen från en bastu?
Antar att du avser klinker, dvs golvet. Nej, fuktspärren tar inte stryk av värmen. Under 50 cm höjd i en bastu ställs det inte ens krav på värmetålig elkabel.
 
Jag tycker man ska ha en golvbrunn i bastun så att man kan städa ur den, d v s också fuktspärr under golvet. Golvet blir aldrig särskilt varmt, och jag tror att ett par missade skopor vatten mot aggregat / ugn då och då inte är så bra för ett "oskyddat" golv.
 
Du kan spola ett golv med klinkers "då och då" utan fuktspärr och golvbrunn är inget måste om du t.ex. saknar tröskel ut till annat rum med golvbrunn.. Det är betydligt värre att stänga in fukt underifrån med en fuktspärr på ytan.
Nu pratar jag om bastu i källare på betonggolv.
 
Man måste göra skillnad på bastu i källare med betongväggar och en bastu "ovan jord" med reglade väggar. I det senare alternativet bör man fuktspärra hela basturummet för att hindra fukten att nå träreglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.