Ska inreda stugan och sätta gipsvägger/-tak och sedan panel/MDF innanför för att få fästyta för diverse attiraljer.

I något läge ska ju fuktspärren med. Men ska den sitta mellan panel och gips eller utanför gipset?
 
Hej!

Kör inte med MDF skiva, kommer bli en dyr historia. Köp Spånskiva eller OSB skivor.

Sen ska ångspärren sitta vid isoleringen, på den varma sidan.

gips, spånskiva, ångspärr, isolering.

/Lars
 
Jag drog till med MDF, bara.
Det blir nå't billigare till slut.
Tack för turordningen, men jag vill ju ha spånskivan innanför gipset, dvs från rummet sett:

spånskiva, gips, fuktspärr, isolering

Det går väl?
 
Hej.

Men vad ska du då ha gipset till för? Gipset är ju till för att man ska få en fin yta att tapetsera eller måla på och att det är ett dött material som inte rör sig. Ska du tapetsera på spånskiva så lär det inte bli bra då spånskivan kommer att röra sig.

/Lars
 
Bullerdämpning
 
Isolering!
 
isolering - spånskiva/MDF/Plyfa/OSB - ångspärr - gips...

Eller byt plats på spånskiva och gips om du vill då - fast det ser jag absolut ingen mening med.. Eller ja, möjligen som isolering då, fast isolerar gör gipsen lika bra/dåligt om den sitter innerst...

Plasten kan du lägga även mellan isolering och spånskiva, fast jag tycker det är lättare att smälla dit den mot skivan..
 
Men jag menar bullerdämpning av ljud som kommer utifrån.
Då sägs att man ska ha så mycket gips som möjligt på alla sidor.

Alltså: mitt uppdrag är att få en yta i rummet som man kan fästa tavlor etc enkelt på (dvs inte gips, av erfarenhet) + att ha material som håller ljudet som kommer utifrån borta.

Egentligen ser hela paketet ut så här:

ytterpanel + vindpapp + isolering 10 cm + gips + 3 cm luftspalt + frist.regelverk med isolering 10 cm + fuktspärr + gips + OSB eller nå't

Vad säger ni nu då?
:cool:
 
Jag tror inte att et blir någon större skillnad om du har en skiva gips eller inte.
Isoleringen är ju en stor bullerdämpare. Så lägg på mer isolering istället.

/Lars

 
Fast enligt den byggtekniska litteraturen ljudisolerar en skiva gips extra och/eller en luftspalt bättre än all rimlig mängd isolering i världen.
 
Se där, ja. Mitt i prick nästan, ju.
::)
 
Ja, men bara nästan! :)
 
zingo skrev:
Men jag menar bullerdämpning av ljud som kommer utifrån.
Då sägs att man ska ha så mycket gips som möjligt på alla sidor.

Alltså: mitt uppdrag är att få en yta i rummet som man kan fästa tavlor etc enkelt på (dvs inte gips, av erfarenhet) + att ha material som håller ljudet som kommer utifrån borta.

Egentligen ser hela paketet ut så här:

ytterpanel + vindpapp + isolering 10 cm + fuktspärr + gips + 3 cm luftspalt + frist.regelverk med isolering 10 cm + gips + OSB eller nå't

Vad säger ni nu då?
:cool:
Jag säger att du skall ha fuktspärren enligt ovan... och låta luften i rummet kunna cirkulera i luftspalten... det är ju inte i första hand värmeisoleringen du är ute efter... eller?
Tänkte också på det du skrev i ditt första inlägg - "Ska inreda stugan" - är det en stuga som är uppvärmd året runt - annars skall du ta bort fuktspärren helt!
 
Är inte 10cm isolering lite lite och sen ångspärr på det eller är det skit samma?!

Sen förstår jag inte varför Zingo ska ha gips och sen OSB skiva...Det blir ju inte snyggt (tycker jag). Vänd på det och sätt gipen sist. Du får ju ändå en bra vägg att skruva i och FAN så mycket snyggare?!

/Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.