Vi har fått olika bud från olika försäljare om det behövs fuktspärr i en vanlig gästtoalett. Dvs toalett och ett handfat, Vad är det som gäller??

Ska man göra det "i fall att"?
 
Finns oftast ingen golvbrunn att lägga fallet till i en gästtoa så med andra ord rinner ev vatten ändå vidare ut någonstans så det är inte lönt att lägga någon fuktspärr då. Det finns inga krav på det heller.
Mvh Honken
 
Tack :)
 
Toalett ska fuktspärras på golv och 5 cm upp på vägg !

"Bad- och duschrum är utrymmen där det normalt krävs vattentätt skikt på väggar och på golv. Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg."
BBR 6:5331
 
Har för mej att du måste ha tätskikt på golvet och 5 cm upp på vägg.

2. KRAV PÅ VATTENTÄTHET
2.1 Branschreglernas krav
Branschreglerna avser detaljutförande med
hänsyn till myndighetskrav i Boverkets byggregler,
BBR,BFS 1993:57 med ändringar till
och med BF 2006:22.
Enligt föreliggande branschregler skall samtliga
golv- och väggytor i ett våtrum förses med
tätskiktssystem under den keramiska beklädnaden/
beläggningen. Som våtrum betraktas utrymmen
där golv- och väggytor helt eller delvis
utsätts för vattenspolning, vattenspill eller
kan utsättas för utläckande vatten. I toaletter,
tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare
avses endast golv, om inte dessa
rum är våtrum enligt ovanstående.
 
somelvis skrev:
Toalett ska fuktspärras på golv och 5 cm upp på vägg !

"Bad- och duschrum är utrymmen där det normalt krävs vattentätt skikt på väggar och på golv. Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg."
BBR 6:5331
Ha ha... Jag såg att du han före. Så är det när man är långsam i skrivandet.
 
eh jo men har man ingen golvbrunn spelar det väl inte så stor roll, då rinner ju vattnet bara ut i hallen. Men det kan väl vara bra att ha ett golv som är vattenbeständigt för stänk och så. Min lilla tanke bara
 
ålesund skrev:
eh jo men har man ingen golvbrunn spelar det väl inte så stor roll, då rinner ju vattnet bara ut i hallen. Men det kan väl vara bra att ha ett golv som är vattenbeständigt för stänk och så. Min lilla tanke bara
Jo visst. men har man gjort vad som krävs slipper man kanske få ett gnällande försäkringbolag när väl olyckan är framme.... Eller?
 
Problemet med fuktskador är inte översvämningar som rinner ut i hallen.
De skadorna upptäcker man ju samma dag och kan torka ut och avfukta omgående.
Problemet är dropp år ut och år in som möglar och ruttnar där ingen ser.

Ex. miljön i det dolda utrymmet mellan toalettstol och golv är en mysig kondensfälla....

Jag tror personligen att nästa steg blir golvbrunn och fall i Kök. Har redan sett en del om detta i branschpress.
 
Följdfråga, vad gäller om man inte kaklar då? För ovanstående gäller väl keramisk beklädnad?

Vi har inga direkta planer på att helkakla vår lilla extratoalett vi skall bygga, men jag är ju inte sugen på plastmatta heller. Vad finns det för alternativ? Ett laminatgolv på gästtoan borde väl inte vara värre än ha det i köket (som exempel). Vanlig PVC-matta?
 
Honken_byggare skrev:
Finns oftast ingen golvbrunn att lägga fallet till i en gästtoa så med andra ord rinner ev vatten ändå vidare ut någonstans så det är inte lönt att lägga någon fuktspärr då. Det finns inga krav på det heller.
Mvh Honken
Lite synd när man skriver så här utan att veta. ;):(

Det är ju faktiskt som någon annan nu redan nämnt att det ska tätskiktas på golvet samt i golv/väggvinkeln med hörn och fiberremsor enligt konstens regler.

Sen att man inte har någon golvbrunn är ju ointressant för detta har ju att göra med att man vill slippa ältandet med försäkringsbolagen om något skulle inträffa. :)
 
så summan av kardemumman är som vanligt att prata med just sitt försäkringsbolag. Nån mer som börjar få grå hår av alla tolkningar av våtrum? Ska bli spännande och se vad som sker om det kommer nya regeler för kök.
 
Har redan insett att jag ska kolla med vårt försäkringsbolag vad de kräver :) Här och överallt får man helt olika. Tanken är att vi ska kakla golvet och ev någon rad upp på väggen för att sen ha liggande panel. Dvs de blir ju där fuktspärren ska vara enligt de flesta här.
 
millanros skrev:
Har redan insett att jag ska kolla med vårt försäkringsbolag vad de kräver :) Här och överallt får man helt olika. Tanken är att vi ska kakla golvet och ev någon rad upp på väggen för att sen ha liggande panel. Dvs de blir ju där fuktspärren ska vara enligt de flesta här.
Du behöver bara fuktspärra golvet och 50mm upp på väggen...inte cm... ;)

Tänkte mest om du råkat blanda ihop det... :surprised:

Reglerna vad som gäller finns på www.bkr.se om du är osäker eftersom du verkar få olika svar överallt, men det är det jag skrivit som gäller och det ser du därinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.