Hejsan,

Jag ska tilläggsisolera båda gavlarna på ovanvåningen i mitt 1½-planshus byggår 1963 och undrar om jag behöver ångfas i tak och resterande väggar eller om det räcker med endast gavelsidan?

Ytterväggen utifrån och in består av ny plåtfasad, träfasad, glasull och träfiberskiva. Ventilation mellan plåt och träfasad är god. Ventilation i huset är självdrag med frånluftsfläkt i våtutrymmen och kök.

Min plan är att ta bort träfiberskivan, regla 45mm från vägg för isolering mellan vägg och reglar och sedan extra isolering mellan reglarna. Därefter fuktspärr och sedan gips.
De resterande väggarna behövs ej isoleras men frågan är om jag ska ta bort träfibern och fuktspärra samt gipsa även dessa?

Ser fram emot era tankar i detta ämne.

Mvh.
Jonas
 
Mjae.

Jag är inte helt klar över hur din vägg ser ut. Vad är "träfasad" och "plåtfasad" för något? Luftspalter? Tjocklekar?

Du kan väl sätta plasten mellan reglarna och befintlig vägg. Så "brukar" man göra.

De väggar du inte tilläggsisolerar behöver du inte plasta. Enkelt uttryckt så sätter man ett ångtätt skikt i sådana väggar vars värmegenomgångsmotstånd är stort i jämförelse med dess ånggenomgångsmotstånd. En ineffektiv ("gammal") vägg är så dålig rent isoleringsmässigt att dess naturliga ånggenomgångsmotstånd är tillräckligt utan plast.
 
Locke skrev:
Mjae.

Jag är inte helt klar över hur din vägg ser ut. Vad är "träfasad" och "plåtfasad" för något? Luftspalter? Tjocklekar?

Du kan väl sätta plasten mellan reglarna och befintlig vägg. Så "brukar" man göra.

De väggar du inte tilläggsisolerar behöver du inte plasta. Enkelt uttryckt så sätter man ett ångtätt skikt i sådana väggar vars värmegenomgångsmotstånd är stort i jämförelse med dess ånggenomgångsmotstånd. En ineffektiv ("gammal") vägg är så dålig rent isoleringsmässigt att dess naturliga ånggenomgångsmotstånd är tillräckligt utan plast.
Hej Locke,

Med fasad menade jag panel.
Gaveln var ursprungligen klädd i träpanel, sen klädde förra ägarna in denna med en underhållsfri plåtpanel.
Jag har ingen koll på mått men av luftflödet att döma är det väl ventilerat mellan dessa.

Tack för ditt råd ang. de väggar jag inte ska tilläggsisolera, gör mitt jobb lite enklare! :)

/Jonas
 
Det här med att klä in hus i plåt på den kalla sidan är en riktig riskkonstruktion. Nu kanske det är gjort efter konstens alla regler på ditt hus och då fungerar det givetvis men om du har möjlighet så försök luska lite mer detaljerat hur det ser ut i de yttersta skikten. Hur mår träet som sitter alldeles innanför plåten?

Hur som helst, även om du i detta fall inte isolerar särskilt mycket så ändrar du väggens egenskaper när du lägger på isolering. Kort sagt så kyler du ner väggens yttre delar. Om du nu sätter plast så gör ju denna gott mot fukt som kommer inifrån men det är fortfarande lite varning på det där.

Plåtfasad är lurigt eftersom man har ett helt tätt skikt ytterst som dessutom ändrar temperatur dramatiskt. Ett dygn med klart väder på våren eller hösten kan plåten ha en temperaturdifferens på kanske 60-70 grader över dygnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.