Tänkte flytta innerväggarna på vår ovanvåning en bit utåt och minska mina gigantiska krypvindar. Idag är innerväggar och taket isolerat (sparsamt). Tänkte istället isolera insidan av yttertaket genom att göra som följer.

30-40 mm läkt direkt mot plankorna i taket (yttertaket alltså). På dessa lägger jag tunn masonit. Detta bildar då en 30-40 mm luftspalt.

Tänkte sen lägga isolering upp till bjälkarnas tjocklek. Kan väl bli en 100 mm kanske. Ovenpå detta tänkte jag bygga ett regelverk med 60 cc , typ 100 tjockt, och i mesta möjliga mån isolera ÖVER befintliga bjälkar.

Alltså två lager isolering.

Sen tänkte jag lägga en fuktspärr av nån plast antar jag, och ovanpå detta 13 mm gips. Sen microlite och färg.

Eftersom jag samtidigt tänker höja innertaket ÖVER de befintliga takbjälkarna, men inte ända upp till nock , får jag en trångt utrymme ovan innertaket . Kallas detta tuppvind?..men ni förstår.

Detta innertak tänkte jag isolera såklart men vet inte hur mycke som behövs. Jag tänkte även isolera de låga sidoväggarna något. Till min fråga.

Efter att ha läst lite inlägg har jag märkt att det där med fuktspärr inte är helt självklart. SKA jag eller ska jag INTE sätta fuktspärrsplasten. I min konstruktion skulle jag behöva sätta plasten runt fötterna på takbjälkarna och detta medför juh en viss risk att detta blir otätt.

Är en presumtivt otät fuktspärr bättre än ingen alls eller bildas det fukt på plasten som rinner in i gipset?

Jag är helt grön på detta , så alla förslag och råd är välkomna. Ursäkta mina ordval om de inte är fackmannamässiga. missförstå mig rätt :)
 
Verkligen inge som kan berätta om jag bör ha fuktspärr eller inte. ??.. Lite mer info.

Huset är murat upp till nock med ett tak med eternit.

Vinden är helt oisolerad idag och jag tänker isolera yttertaket.
 
Frågan är hur huset är isolerat idag?
Är det mineralull, med/utan fuktspärr eller är det spån, eller nåt annat?

Problemet brukar ju vara att få en obruten fuktspärr ända upp. Har man ingen är det inte helt självklart att man ska ha nån på vinden.

Om jag vore som du skulle jag göra det lätt för mig genom att använda ekofiber, som inte kräver fuktspärr.
Förfarandet blir precis som du beskriver, fast när du klämt på ditt regelverk i taket häftar du fast Gullfiber Vindtät eller motsvarande och lägger glespanel cc30 innerst. Sen ringer du isolerfirman och får det sprutat. Gipsen fäster du sen i glespanelen.
 
Gullfiber vindtät eller masonit då eller? Sprutar man in Ecofibern?
 
Japp, ekofibern sprutas in i facken som utgörs att masonit mot yttertaket, takstolarna och Vindtätsduken på insidan.
Man kan även hyra en maskin och göra det själv, men jag tycker inte det är värt besväret eftersom maskinen är så ENORMT klumpig att handskas med. Att bara spruta en vind tar inte många timmar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.