Dags att få klarhet! Ska bygga en bastu med oisolerat golv, glesar golvbrädorna så vatten kan rinna igenom. Har tänkt köra utifrån sätt:
-ytterpanel 22mm
-gles 28mm
-vindpapp
-95 reglar samt 95 isolering.
Sen kommer frågan, sätta bastufolie (eller inte? Eller annat alternativ?) och sen gles, bastupanel?
Det är en fristående stuga på plintar och kommer endast värmas upp när bastun brinner!
 
Fuktspärrsdialogen är som gamla "Ericsson eller Nokia" eller "Saab eller Volvo" eller någont sådant. Men inte så relevant tycker jag, utifrån din beskrivning.

Jag undrar varför vatten måste rinna genom, what's the point? Det låter inte som du skall ha dusch i stugan/bastun. Vätska kommer då från två håll, 'löyly' (kasta vatten på stenarna) eller tappad bira. När detta inte inträffar är ju bastun en torr plats, enda skälet till glest är väl att spara pengar? Tappad bira tar du med närmsta handduk. Ånga försvinner/torkar väck ganska fort.

Vad gäller bastufolie etc, så tycker jag att det av ekonomiska skäl samt komfortskäl är rimligt att tillse schysst isolering så att värmen inte drar iväg på vintern. Fuktspärr känns overkill för en liten fristående träkonstruktion.

Fukt lär inte vara något bekymmer överhuvudtaget om du inte har vare sig värme eller vatten indraget. Under de timmar när kaminen är igång, så sköter det sig självt. In med luft bakom/under kaminen, ut med luft via skorsten, fukten torkar från kaminvärmen.
 
Fristående bastu som kallställs, hoppa över spärrskiktet. Hade jag byggt en fristående med vedkamin även hoppat över isolering. Vindpapp utåt och bastupanel innåt blir isolerande luftfickor, med den korta bastutiden gör isoleringen marginellt då du på så kort tid ska upp i så höga temperaturer.
Men det mitt sätt att tänka och skulle byggt.
 
  • Gilla
Davelino och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.