Hej

Jag har köpt ett IKEA Faktum köksöverskåp och ska ha som badrumsförvaring. Kan man fuktskydda de öppna spånytorna med vinterlim, eller borde jag köra med oljebaserad grundfärg som jag har hemma, eller något annat?
 
Edvuld skrev:
Hej

Jag har köpt ett IKEA Faktum köksöverskåp och ska ha som badrumsförvaring. Kan man fuktskydda de öppna spånytorna med vinterlim, eller borde jag köra med oljebaserad grundfärg som jag har hemma, eller något annat?
Om skåpet sitter "skyddat" och ventilationen är ok hade jag inte oroat mig och inte gjort något extra. Öppet spån är det väl bara i bakkanten mot väggen?

Om skåpet sitter i närheten av duschen och/eller om ventilationen är lite tveksam så kan du dra ett varv med valfri färg. Oljebaserad eller vattenbaserad ska inte spela någon roll enligt min målare. När oljan respektive vattnet har dunstat är produkten som sitter kvar på den målade ytan samma.
 
Det sitter precis på andra sidan draperiet, så det ska inte kunna bli vattenbegjutet.

Ventilationen är jag aningen tveksam till, det sitter en Paxfläkt itaket, men spegeln blir immig, och det är väl ett tecken på att ventilationen är kass.

Ja, det är bara öppet i bak på skåpet så det är inga stora ytor.

Bra, då tar jag ett varv med någon slaskfärg för säkerhets skull.

Tack för hjälpen!
 
Själv primar jag alla snitt och utdatta ytor i bad och kök. Den tunnflytande primer tränger in djupt och skapar nästan osynlig hinna.
 
Kakelprimer då eller? Har ingen hemma, så det blir nog färg denna gången, men kan vara bra att veta.
 
Ja! helt rätt. Kakelprimer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.