Hejsan!
Undrar om någon skulle kunna ge lite råd kring hur man åtgärdar en mindre fuktskada i källare.

Har haft en liten fuktfläck i ena hörnet av källaren sedan vi flyttade in huset för snart 10 år sedan. Har en mindre avfuktare i utrymmet som hittills räckt till för att hålla den i schack. Fick nya grannar för drygt ett år sedan, deras villa ligger ovanför vår. Bland det första nya grannen gjorde var att ta bort alla träd och buskar (fyra björkar och två fruktträd, samt syrén) från sin tomt. Sedan dess har fuktfläcken i källaren börjat växa (sakta med säkert). Vet inte riktigt hur det funkar själv, men kan det vara så att vattnet vid regn och snösmältning rinner ned mot vårt hus från grannens tomt och att växtligheten tidigare band en del av vattnet på hans tomt?

Förstår ju att grannen har full rätt att göra som han vill med sin tomt (om det nu ens är avverkningen som ställt till det) och har inga planer på att dra in honom i det här. Frågan för mig är ju hur jag stoppar fuktskadan i min källare. Skulle gärna slippa total dränering av huset, då fukten är isolerad till ett hörn i ett utrymme och fortfarande inte större än 1.5x1.5m. Kan ju plantera nya träd och buskar på min sida av tomten om det nu skulle hjälpa, men det tar ju några år för dem att växa till sig. Något som komplicerar läget är att tomten är extremt svårgrävd. Mindre maskiner fungerar av erfarenhet inte överhuvudtaget, man kommer inte ned en meter. Så går det att undvika grävjobb tillförmån av något likvärdigt från insidan är det att föredra. Samtidigt är det viktigaste att få bort fukten, så råd från kunniga och mer erfarna skulle uppskattas varmt.
 
Om det är ytvatten kanske det räcker att göra ett grunt dike vid den väggen så att vattnet leds bort?
 
  • Gilla
Cribbe1975
  • Laddar…
Hej, Vart själv förvånad över hur mycket vatten träd sörplar i sig per dag runt 300liter så har man gjort en del avverkning så kan det nog sätta sina spår. Måste nog till nån form av dränering.

Är det berg under och det verkar komma från nån svacka kanske man kan göra upp ett hål för dränpump
 
  • Gilla
Cribbe1975
  • Laddar…
Är nog inte ytvatten. Verkar som om våra hus är byggda på berghäll och vattnet rinner längs med hällen ned på hörnet av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.