Hej!

Vi har en träbjälklag som jag ska lägga golvspånskiva och golvgips på. Det som jag funderar över är att det kommer inte att finnas någon isolering under golvspånskivorna och det är helt öppet till källaren under. Badrummet är cirka 4kvm och källarens taket är inte hel där alla gamla avlopps rör var.

Det som jag undrar är om jag borde laga källartaket och lägga någon form av fukt skydd på källar taket (t.ex plastfolie) innan jag lägger det nya badrums golvet.

/Hamish
 
Lägg plastfolie under spånskivorna, så kan du alltid isolera underifrån efteråt!

/mvh Patrik
 
P@rtgallery skrev:
Lägg plastfolie under spånskivorna, så kan du alltid isolera underifrån efteråt!

/mvh Patrik

Vilken funktion fyller den plasten? Det finns ju redan ett tätskikt på andra sidan spånet?
 
Den behövs bara om man sätter in isolering inte annars.

Kan vara skönt med isolering bara för ljudets skull. Sen beror det på om källaren är uppvärmd eller inte.

Annars behövs den inte.
 
I vårat badrum såg det ut så här, en konstruktion från '67. Sett från källaren.

Takpanel, plastfilm, fiberull, trägolv, våtrumsmatta.

Vad jag förstår så torde väl plastfilmen ligga under isoleringen om den skall göra någon nytta?

Själv så befarade jag att den skulle vara lite dåligt placerad utifall det skulle komma fukt mellan dessa två skikt. Badrummets golvmatta och plastfilmen i källartaket.

Hur det ser ut i huset i övrigt vet jag inte, har inte brytit upp något annat golv än.
 
Svar angående plast film den skall sitta på den "varma sidan i konstruktion och mot själva isoleringen.

Anledningen till plast på andra sidan gipsskivan och tätskiktet är att kondensen annars "fäller ut på pappen i gipsen och möglar. det finns perforerad plast som är bra att änvända mot våtrum som andas lite men inte släpper igenom vatten.

Svårt med tips när man inte kan se själva konstruktionen.Det jag menande i första svaret var att plsten skulle sitta på undersidan golvet och sen isolering sett uppifrån, sitter plasten kan man ju senare isolera underifrån, men om det är en uppvärm källare behövs ingen plast. Men man brukar isolera ändå för ljudets skull, men tunnare.

Det skall inte komma någon fukt / vatten mellan dina skikt för då är de felaktigt kontruerade. Använd perforerad plast, sätter man plasten fel ut mot den kalla sidan t.ex längs ut i kontruktionen mot en yttervägg / tak. Då får man fukt som stannar då fukten fäller ut i isoleringen och inte torkar ut. Då kan man få mögel på grund av felsatt plast.

Hoppas att jag inte krånglade till något för er.

/patrik

 
Nejdå, men gjorde iaf mig lite brydd. Jag lät plasten sitta kvar eftersom den redan satt där. Nu har den suttit där i 28 år så jag antar att den kan sitta där ett tag till.

Men jag övervägde att ta bort all plast därinnne, men när man inte egentligen vet mer än vad som behövs för tillfället så missar man litegrann.
 
humm.. å vad händer med den fukt som kommer in i mellan plasten & tätskyddet?

Där av brukar man just skippa plast i väggar o golv till just badrumm.. Eftter som det redan sitter tätskydd mot just den varma sidan (i badrummet)..

Förr var det anorlunda efter som man oftast inte hade något som hellst tätskydd.. på sin höjd en hyffsat tät plast matta..
 
Per-Erik skrev:
humm.. å vad händer med den fukt som kommer in i mellan plasten & tätskyddet?

Där av brukar man just skippa plast i väggar o golv till just badrumm.. Eftter som det redan sitter tätskydd mot just den varma sidan (i badrummet)..
Och vad skall den fukten komma ifrån??? Diffusions spärren skall sitta precis innanför isoleringen inte halvägs uppe i en badrumskontruktion.

Men det finns många skolor man kan till och med teoretisk räkna ut var fuktavfällningen kommer att vara och skall då enligt Chalmers byggforsknings avdelning sätta diffusionsspärren strax innanför. Men har alldrig sett detta eller ens hört talas om att någon gjort på detta sätt.

Fukten uppstår när kall luft möter varm då fäller vatten ut beroende på hur mycket vatten luften innehåller.


 
P@rtgallery skrev:
Och vad skall den fukten komma ifrån??? Diffusions spärren skall sitta precis innanför isoleringen inte halvägs uppe i en badrumskontruktion.

Men det finns många skolor man kan till och med teoretisk räkna ut var fuktavfällningen kommer att vara och skall då enligt Chalmers byggforsknings avdelning sätta diffusionsspärren strax innanför. Men har alldrig sett detta eller ens hört talas om att någon gjort på detta sätt.

Fukten uppstår när kall luft möter varm då fäller vatten ut beroende på hur mycket vatten luften innehåller.
jo tack jag är fullt medveten om hur kondes uppstår.

Men du missar poängen det är ju den fuktiga & varma innomhus luften man försöker hålla inne i (med hjälp av plast) huset & sedan ventelera bort..

jag menar att har man fuktskyddat sitt badrum så är det ej nödvändigt med plast, då den fuktiga innomhus luften ej kan nå in i väggen.. så något halvägs uppe i badrums konstruktionen ??? nää.. skippa den helt i stället.. :)

Dock kan det ju aldrig vara bra att stänga inne fukt mellan 2 täta lager (plast och tätskydd). Bättre då att fukten kan vandra igenom & torka ut. Det har ju hänt att tätskyddet inte har varit 100% tät efter några år.

Detta gäller givetvis bara när det är badrums väggar & golv vi talar om. :)
 
Ja nu är jag helt borta.
Var vill du att plastfilmen skall sitta?
 
Jag vill att plast fimen ska sitta i hela huset.

Utom dom väggarna som är mot badrummet. dvs badrummets samtliga väggar & golv ska inte ha någon plast överhuvudtaget. Inte mot boytan, inte mot yttervägg..

Detta pga av att du använder ett tätsikt i badrummet. Risken med att då använda plast i väggarna är att fukt kan komma i mellan tätsiktet & plasten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.