Hej,

Jag har ett garage med grusgolv och jag vill lägga betonggolv istället. Byggnaden är inte ansluten till huset och är gjort av trä. Jag undrar vilken typ av fuktskydd man har under isolering. Har kollat på byggmax.se men är lite osäker vilken produkt passar bäst.

Jag har tänkt att gör så här:

Gräva ut en del av gruset.
Lägga lite sand och jämna ut.
Lägga ut nån fiberduk/fuktskydd så att den kommer en bra bit upp väggen.
Lägga cellplast isolering och armeringsjärn.
Betong.
Kakel.

Garaget ska bli slakteri och har snickarbord och verktyg osv. Ingen tung trafik på golvet och temperatur ska oftast vara 4 eller 5 plusgrader.

Är det rätt eller fel med hur jag har tänkt?
Kan nån rekomenderar en bra fuktskydd?

Tack på förhand,

Mark
 
Normalt behövs inget extra fuktskydd ynder betongplattan förutom det lager (minst 100mm) makadam och cellplasten som numera är "standard" under betongplattor.
 
Hej,

Tack för svaret.

Marken runt om är ganska fuktig.
Menar du att betongplattan ska vara 100mm eller 100mm makadam under cellplasten?

//Mark
 
Minst 100mm dränerande makadam under plattan, gärna lite mer.
 
Om man vill slippa så mycket grävarbete, finns det nån lösning med fiberduk och dräneringsrör utanför (runt om garaget)?
 
Du bör absolut gräva dräneringsdiken runt grunden, speciellt om det, som du skrev, är fuktig mark.
Hur man på bästa sätt lägger ner dräneringsrör finns många trådar och guider om att hitta på nätet.
 
Ja, det har jag gjort förut. Bara undra om nån hade erfarenhet av en bra fuktspärr (duk, plast eller liknande) att sätta under betonggolvet.

Fukt problemet är bara när mycket snö smälter annars är det hyfsat torrt i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.