Hej

Mina föräldrar har köpt ett hus som de har tänkt rusta upp. Nu är det så att i badrummet finns det en stor fläck i taket, och i skarven mellan golv/våtvägg är det buckligt och ser missfärgat och läskigt ut.

Hjälp! Är det här någonting som går att fixa, låta vara, eller måste man låta renovera om hela badrummet? Hur fixar man det, om det går, och vad kan det kosta?

Badrummet renoverades av fackman för ca 20 år sen. Hur länge räknar man med att något sånt ska hålla?

Förstår att en hel del kan vara knepigt att säga, men alla svar blir tacksamt mottagna.
 
  • IMG_6952.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är 10-12 års hållabarhet på badrum. Jag skulle riva allt, torka ur och bygga om med nya BBV regler. Då branchreglerna förändrats mycket på 20 år måste man troligtvis göra om från grunden, om man vill gör aenlig dem. det är ju inge tkrav i sig, men bra!
 
Blir nog en del jobb där. 20 år är lång tid, mer än halva livet för en annan :eek:

Tror du kan räkna med att riva och bygga nytt ganska mycket.
 
Plattan som sitter på väggen är en laminerad spånskiva med en fals längst ner där mattan ska ansluta. Mattan har säkert inte varit helt tät vilket gör att vatten har kunnat rinna ner mot spånet och även in under mattan. Så golvet är säkert dåligt det med.

Börja med att ta bort spånlaminatet och mattan för att bilda Er en uppfattning om hur mycket angripet det är. Eller egentligen, börja med att kontakt försäkringsbolaget innan rivning. Även fast badrummet är gammalt och ytskikt osv inte ersätts så är det bra att ha dem på tråden redan från början ifall skadan har gått på djupare in i stommen.

Det går inte att bara fixa till och definitivt inte låta vara. Enda raka är att ta bort och renovera. Och det kommer att innebära en totalrenovering av hela utrymmet. Tyvärr.
 
Tittade extra på bilden av taket. Ser inte bra ut. En skada där kommer väl knappast av dåligt tätning. Det ser ut som det kommer uppifrån. Läckande rör eller tak t.ex.

Vad finns ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.