Hej

Jag bor i ett gammalt 70talshus med 2 våningar + vind.

På övervåningen renoverade jag badrum via Bauhaus i vintras.

I rummet bredvid badrummet (garderob) upptäckte jag idag fukt/mögel. Sprang direkt upp på vinden där det ser tort ut. Där fukten sitter går inget vatten vad jag vet utan en ventilationskanal för frånluft ur badrummet.

Vad är nästa steg att ta:

Ska jag kontakta firman som gjorde mitt badrum och säga att det är fukt intill ett rum de nyligen renoverat?

Kontakta mitt försäkringsbolag direkt?

Kontakta ventilationsfirma för att det kanske är kondens från ventilationstrumma (hypotes)


Hur gör man?

Tack på förhand
 
  • Vägg och list med mögelskador eller smuts, behov av reparation och rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D d..s.. skrev:
Hej

Jag bor i ett gammalt 70talshus med 2 våningar + vind.

På övervåningen renoverade jag badrum via Bauhaus i vintras.

I rummet bredvid badrummet (garderob) upptäckte jag idag fukt/mögel. Sprang direkt upp på vinden där det ser tort ut. Där fukten sitter går inget vatten vad jag vet utan en ventilationskanal för frånluft ur badrummet.

Vad är nästa steg att ta:

Ska jag kontakta firman som gjorde mitt badrum och säga att det är fukt intill ett rum de nyligen renoverat?

Kontakta mitt försäkringsbolag direkt?

Kontakta ventilationsfirma för att det kanske är kondens från ventilationstrumma (hypotes)


Hur gör man?

Tack på förhand
Bättre bild:
 
  • Bild på tak med vattenskada och gammal plastfästelement. Behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns det fuktigt/blött när du känner på missfärgningen? Om det är konstaterat att det är en ny skada så skulle jag skulle ha öppnat upp själv, ringer du nån så behöver de gissningsvis också öppna upp väggen för att se vad som händer där bakom och då kan du ju lika gärna göra det själv.
 
D Dublin skrev:
Känns det fuktigt/blött när du känner på missfärgningen? Om det är konstaterat att det är en ny skada så skulle jag skulle ha öppnat upp själv, ringer du nån så behöver de gissningsvis också öppna upp väggen för att se vad som händer där bakom och då kan du ju lika gärna göra det själv.
Känns lite kallt typ. Svårt att känna eftersom det drar kall luft från den oinredda vinden.

Jag fotade ventilationsrören ovanför på vinden:

De ser ut som att de hadt vatten på sig. Vet inte om det kan vara kondens. Ser u
Tort ut ofanför på taket.
 
  • Isolerade rör i källare, slitage, äldre installation, behov av underhåll, skräp på golvet, dåligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, isolerade rör genomför vägg, synlig slitage, mörkt utrymme, skuggade ytor, indirekt belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade ventilationsrör i kryputrymme; viss isolering skadad, spår av rörelse på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.