Hejsan, Köpte ett hus i våras med 100 kvm inredd källare, på besiktninggen tyckte våran besiktningsman att källaren var "ovanligt fint skick" förutom en fuktindikation på gillestugans trägolv, och att det var tapetserat direkt på yttervägg i det rummet, så det tyckte vi var okey och relativet enkelt att fixa, men efter en månad så dök det upp bubblor på färgen i det rummet, + 2 andra rum. började riva lite lätt i väggarna, och det visade sig att det inte bara var tapetserat men även målat med en plastfärg utanpå tapeterna i gillestugan, och även resten av källarens väggar var målade med en tät plastfärg, fick ett rum utfört efter övernskommelse med mäklare och säljare, samt pengar till att fixa andra rummet själva + 1 års kontrakt att om det dök upp något nytt under ett år så får dom fixa det,

nu har kört ångmaskin i ett rum som ska bli relaxrum och fått bort all plastfärg, och skrapat lös puts på ytterväggarna, dom släpper från golv och ungefär 1.60cm upp på vägg sen är den fast igen (med kalkfärg som satt under)
men på vissa ställen va putsen så porös så den gick att skrapa/knacka ända in till betonblocken (luftbetong) och fogarna mellan dom gick att skrapa ur till hål/spalter, nu är min fråga, ska jag använda någon anna typ av fog fyllnad mellan blocken, (cement? grovbetong?) än den puts jag ska lägga på
(inte tagit den på analys så vet ej vilken typ av puts det är, men den är väldigt sand aktig i färg och matrial) och ska man ha nått specielt tillvägagångs sätt för att fylla ut "spalterna" riktigt igen?

vissa fogar såg man när man rev att dom va lite fuktiga, mörkare i färgen, men nu ett dygn senare är dom mycket torrare, hur länge ska man vänta å låta väggen torka innan man lägger på ny puts, och silikatfärg?


tror med största säkerhet att det är enbart Plastfärgen som ställt till det här problemet, huset är inte dränerat, (inget av grannarna på gatan har dränerat heller och har källare) och ingen har tidigare haft något problem med fukt, då det är ren sandmark i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.