Vi köpte ett 40-talshus i malmö för ca 6 månader sen. Jag har nu börjat riva ner en innervägg i källaren där besiktningsmannen hittade fukt. För en nybörjare som mig så verkar skadan ganska omfattande. Ytterväggarna på huset ska vara lättbetong (siporex) men här i källaren verkar det vara betong då det har släppt en del under putsen och det är en del småsten med. Kan det stämma? Eller ligger det även lättbetong i källarväggen?

Skadan är endast under dessa två fönster. Utanför ställer sig vattnet mot väggen när det regnar och förra ägaren har dessutom regelbundet tvättat bil och husbil precis där. Övriga väggar är torra men jag kommer ta bort innerväggen hela vägen ändå.

Jag funderar egentligen på tre saker.

1. Räcker det att få till lutning så att vattnet inte ställer sig mot väggen eller borde jag gräva upp hörnet och inspektera dränering?

2. Kan det vara fönstren som är problemet? Som ni ser på det högra så var innerväggen byggd tätt mot fönstren.

3. Hur lagar jag väggen? Måste det torka ut och hur gör jag det innan jag börjar reparera?
 
  • En skadad källarvägg med mögel och avfallande puts under två fönster, upprivet vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är det för rum där allting skett då? Det är alltid problematiskt att göra bostadsrum i äldre källare just för att det alltid är fuktigt i väggar och golv. Har du själv inget behov av nåt sådant så rensa ut allt de klätt väggar och golv med och låt det torka upp och måla enbart med nå silikatfärg så ser du ju sen om det klarar sig.
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för rum där allting skett då? Det är alltid problematiskt att göra bostadsrum i äldre källare just för att det alltid är fuktigt i väggar och golv. Har du själv inget behov av nåt sådant så rensa ut allt de klätt väggar och golv med och låt det torka upp och måla enbart med nå silikatfärg så ser du ju sen om det klarar sig.
Det är idag en tvättstuga. Tanken är att vi ska ha en bastu (med luftspalt mot vägg) i det hörnet så småningom. Jag har tänkt rensa allt och ha putsade väggar vad det lider.
 
Jo det är nog smartast. Ibland går nog renoveringsivern till överdrift om man måste regla upp och ha gips på väggarna i en tvättstuga. Bättre då att ha putsade väggar och otät färg enklast möjliga. Då spelar det egentligen ingen roll att väggarna fuktar igenom lite periodvis. Man ser det tydligt och skulle färgen börja släppa i stora sjok så får man väl göra nåt radikalt den dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.