Hade en fuktskada under mitt badrumsfönster för 3 år sedan. Någon felkonstruktion på fönstersmygen. Detta har nu torkat efter tjafs i flera år med styrelsen som vägrat hjälpa till, sedan sagt att de står för torkning men inte rivning. Mitt försäkringsbolag har sagt att föreningen ska gå in och riva ut kaklet för att komma åt att torka, styrelsen sa idag att de skulle ha rivit ut toa, bad etc men inte kakel, att det är mitt ansvar. Nu undrar jag hur ansvarsfördelningen ser ut?
Fastighetsskötaren försökte lura i mig att hela badrummet; golv och väggar var fuktskadade och att jag skulle skriva på ett papper där det stod att jag skulle stå för rivningen.. Får man göra så, är det lagligt?
Nu har jag fått ett kravbrev där det står att om jag inte renoverar inom 6 månader kommer de att göra det och ge mig räkningen. -pga dåligt tätskikt säger de.
Grejen är att det torkat ut för att jag haft duschdraperier runt hela badkaret medans jag användt det så det kan inte hända något. Kan de verkligen kräva detta av mig då, då det inte finns någon risk för skada av stommen?
Jag förstår att jag en dag måste renovera, jag tycker inte det är så snyggt heller -52år gammalt men har just nu inte tid med det då jag ska resa bort. Har 2 olika firmor som sagt att det är torrt.
 
B-rummet är 52år som sagt med inbyggt badkar. 50cm upp från golvet finns en fuktspärr men inte längre. Golvet har också en fuktspärr.
 
Om du har så gammalt ytskikt i badrummet så kan de kräva av dig att du renoverar. Däremot är jag tveksam till att de har rätt att renovera på din bekostnad. Den "påföljd" de har tillgång till (såvitt jag vet) är att de kan kräva bostadrätten förverkad. Dvs du blir vräkt och bostadsrätten säljs på auktion (tror att det är kronofogden som sköter det, ungefär som ifall du inte betalar månadsavgiften).

Jag föreslår att du kontaktar styrelsen och försöker komma överens om ngt. i stil med att du får en frist utöver de 6 månaderna motsvarande den tid du tänkte vara ute och resa (för jag antar att ingen kommer att använda badrummet medan du är borta, troligen inte läge att begära tillstånd till andrahandsuthyrning).
 
Jag har bett om mer tid, men de verkar inte vilja tro på båda bolagen som mätte fukten (jag hyrde in ett och de hyrde in ett annat) och säger att det är torrt. Logiskt kan inget hända om draperierna hänger kvar så jag tycker inte att de kan kräva mig på detta. De skulle skicka iväg ett brev till fastighetsskötaren för att rådgöra (han som ljugit och är väldigt hal och elak) jag ska prata med de som sköter ekonomin ang uthyrning då det är de som sköter det nu. Jag måste hyra ut min bostad, kan inte betala 2 boenden under ett år.
Jag förstår inte heller hur man kan fortsätta gå på den linjen att hela badrummet-fuktspärren är i fara då det handlar om fönstersmygen (har ändå draperi överallt) och jag vet att andra har fuktskador och andra som har samma standard-orenoverat. Varför hoppar de på bara mig? Lite orättvist att de inte tar reda på de andra då alla vet att många har problem.
 
De tror alltså att fuktmätarbolagen inte helt 100% kan veta om det är torrt under fönstret? Det ena bolaget sa att han inte behövde provborra för att få veta.
 
Hmm, undrar om dom har så långtgående rättigheter.
Vet dock inte säkert ...

Det är väl lite upp till dig egentligen.
Jag tror inte dom får tvångssälja din Brf med mindre än att du inte betalat avgiften, i princip.
Brf har inte heller ansvaret för badrumsytskiktet - dock för ledningarna.

Däremot - OM det blir en fuktskada som påverkar grannar eller fastigheten så kan ju föreningen kräva dig på pengar för den.

Kan du inte prata med ngn annan i styrelsen som inte är lika vrång ?
/K
 
Som medlem i bostadsrättsföreningen så är man skyldig att underhålla ytskikten. Om ytskiktet i våtrtum är för dåligt så kan det orsaka skador på fastigheten och grannlägenheter. En bostadsrätt kan förverkas om medlemmen inte fullgör sina skyldigheter.

Sedan handlar det om huruvida ett eftersatt underhåll av badrummet är tillräckligt allvarligt för att motivera ett förverkande. Jag är helt övertygad om att det kan motivera ett förverkande. Men det är mycket tveksamt om föreningen i praktiken kan leda i bevis att försumligheten är så stor att ett förverkande är motiverat.

När jag var ordförande tog vi vid några tillfällen till hot om förverkande just pga. bristande underhåll av badrum. Men det var då mycket allvarligare fall, där hade redan förekommit upprepat läckage till grannlägenhet under osv. Vi behövde aldrig sätta hotet i verket så jag vet inte om det skulle ha hållt rättsligt.
 
Kan jag bestrida ett förverkande och hur lång tid tar det? Ja, som du säger så tycker jag rent logiskt inte att de kan göra så för att motivet inte är tillräckligt då jag inte kan skada väggen.
Jag har pratat med en i styrelsen och hon sa ; "det var väl det vi sa på mötet att du ska få renovera när du kommer hem om ett år" och "du kan göra det om ett år". (=får hyra ut) Sedan får jag ett mail av ordf. där hon skriver att hon inte ger sin tillåtelse. De båda har inte talat med varandra.
Ordf. sa på mötet vart jag skulle vända mig för att ansöka om att få hyra ut, sedan avslår hon min ansökan???
Har de rätt att göra så?
 
Kan de bestrida ett förverkande om jag hyr ut utan tillåtelse?
 
Om du hyr ut utan tillåtelse så kan du fä bostadsrätten förverkad på sisådär 14 dagar.

Hur det funkar med överklagande vet jag inte.

Om du är ute och reser så tror jag med betoning på tror att de "måste" godkänna en uthyrning.

Grundprincipen är att man kan få hyra ut i andra hand om man tillfälligt inte själv kan bo i lgh. Typfall är om du går en utbildning på annan ort, eller om du har ett tillfälligt arbete på annan ort, i fallet arbete måste du bevisa att det är ett tillfälligt projekt som inte föväntas bli förlängt. Just resa kommer jag inte ihåg vad dte står om men det känns som ngt. man bör godkänna i samma anda som studier, tillfälligt arbete osv.

Jag antar att det beror lite på hur dina resplaner ser ut, tänker du vara borta i mer än 2 år så kan situationen vara en annan.

Skall tillägga att om du hyr ut utan tillstånd så kan du få bostadsrätten förverkad även om du i hyresnämnden får rätt att hyra ut. Du måste alltså vänta med uthyrningen tills du fått rätt.
 
Redigerat:
Jag ska studera utomlands.
Grejen är ju att de gör fel i att neka mig tillstånd då det inte finns risk för skada. Som jag tidigare skrivit så har jätte många dessa problem, ändå blir jag den enda "hack-kycklingen".
 
Kha skrev:
Jag ska studera utomlands.
Grejen är ju att de gör fel i att neka mig tillstånd då det inte finns risk för skada. Som jag tidigare skrivit så har jätte många dessa problem, ändå blir jag den enda "hack-kycklingen".
Du har hamnat i kläm helt enkelt eftersom dina problem har kommit upp till ytan.
Sälj lägenheten och köp en annan när du kommer tillbaka istället är kanske en lösning - så slipper du den idiotiska styrelsen också ! ?

/K
 
Hmm..det är perfekt läge,men det är ju nästan så att jag börjar fundera på villa då jag blivit avskräckt av brf.
Det löste sig då jag skrev ett kontrakt som jag la i allas brevlådor, där jag tar på mig ev skador och att jag renoverar när jag kommer hem. Snackade sedan med hon som förstått logiken och såg att inte heller hon renoverat, hon har lagt ut silikon -det har jag med. Sedan sa hon att utav 57 lgh så har 10 renoverat. Skönt när man äntligen hittat en som man kan tala med, hon är rätt ny och kan redan mycket till skillnad mot de andra som suttit i 4 år.
De ringde idag från ekonomiavd och sa att jag blivit godkänd!!! :D Imorgon bär det av!
 
Tog även och citerade i kontraktet, en bit av 1a besiktningsprotok. där fastighetssk. skriver att jag kan ha ett duschdraperi som tillfällig lösning, sedan ifrågasatte jag varför det var okej vid skada och att det borde vara mer än okej när det är torrt.
 
Kha skrev:
Hmm..det är perfekt läge,men det är ju nästan så att jag börjar fundera på villa då jag blivit avskräckt av brf.
Det gäller bara att veta sina rättigheter och stå på sig.

Villa behöver inte bli bättre - då är man i händerna på byråkrater inom kommunen och idioter till grannar istället ! :)

Det kommer alltid finnas folk som leker småpåvar och inte är resonerande människor, bra att det löste sig för dig iaf...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.