Hej!

Ny här på forumet, men skriver på grund av att jag råkat ut för en situation som jag känner mig väldigt osäker i.

Vi anlitade i höstas en byggfirma för att montera in nya fönster i vårt hus. Nu upptäckte vi att det blivit en fuktskada under ett av fönstren, längst hela underkanten och en bit ner på väggen. Tapeten har där blivit missfärgad. Fönsterblecket vid det fönstret har i princip ingen lutning och jag misstänker att det är det som är problemet. Dom andra fönsterblecken har inte heller dom någon vidare lutning, men något mer än vid det fönstret med fuktskadan.

Efter en hel del googlande har jag hittat rekommendationer om att lutningen ska vara minst 14 grader, är det någon som vet om det finns några regler för detta eller är det just rekommendationer? Den hantverkare jag hade ute verkade minst sagt skeptisk till detta.

Dom har i alla fall gått med på att fixa till lutningen av fönsterblecket på det fönstret och kommer nästa vecka för att kontrollera resterande fönsterbleck. Är det rimligt att kräva att dom fixar till även resterande fönsterbleck så att dom får en lutning på 14 grader eller ska jag nöja mig med att fixa till det vi kommit överens om?

När dom kommer nästa vecka ska dom kolla på fuktskadan med en fuktmätare, jag anser att dom har som skyldighet att åtgärda skadan i väggen och även återställa tapetseringen så att det ser ut som innan, har jag rätt i detta?
 
Ejer skrev:
Hej!

Ny här på forumet, men skriver på grund av att jag råkat ut för en situation som jag känner mig väldigt osäker i.

Vi anlitade i höstas en byggfirma för att montera in nya fönster i vårt hus. Nu upptäckte vi att det blivit en fuktskada under ett av fönstren, längst hela underkanten och en bit ner på väggen. Tapeten har där blivit missfärgad. Fönsterblecket vid det fönstret har i princip ingen lutning och jag misstänker att det är det som är problemet. Dom andra fönsterblecken har inte heller dom någon vidare lutning, men något mer än vid det fönstret med fuktskadan.

Efter en hel del googlande har jag hittat rekommendationer om att lutningen ska vara minst 14 grader, är det någon som vet om det finns några regler för detta eller är det just rekommendationer? Den hantverkare jag hade ute verkade minst sagt skeptisk till detta.

Dom har i alla fall gått med på att fixa till lutningen av fönsterblecket på det fönstret och kommer nästa vecka för att kontrollera resterande fönsterbleck. Är det rimligt att kräva att dom fixar till även resterande fönsterbleck så att dom får en lutning på 14 grader eller ska jag nöja mig med att fixa till det vi kommit överens om?

När dom kommer nästa vecka ska dom kolla på fuktskadan med en fuktmätare, jag anser att dom har som skyldighet att åtgärda skadan i väggen och även återställa tapetseringen så att det ser ut som innan, har jag rätt i detta?
Det skall självklart luta utåt, dock borde det inte uppstå en så pass omfattande fuktskada på bara 1 år på grund av avsaknad av lutning på fönsterblecken. Är det korrekt utförda gavlar på fönsterblecken (ej klippta)?

Gör man så basala fel så finns det nog tyvärr fog att misstänka att även andra saker utförts på felaktigt sätt!
 
Tack för ditt svar! Jag börjar också misstänka att dom inte riktigt vet vad dom sysslar med. Jag har inte tänkt på hur gavlarna ser ut, men uppdaterar med bilder när jag kommer hem lite senare.
 
Många 70tals hus har knappt något fall eller tom bakfall har jag noterat under mina många fönsterbyten. Trots detta har det inte blivit några fuktskador.
Jag misstänker också att det är något annat problem. Ta gärna bilder och lägg upp här så ser vi.
 
Enbart bakfall borde inte göra så mycket skada på så kort tid.
Slulle tro att någon anslutning är tokigt gjord
 
Hej igen! Tillbaka efter semester, missade tyvärr att ladda upp bilderna innan jag åkte. Laddar upp via mobilen, hoppas att det funkar. Såg gärna till om ni vill se några detaljer eller andra delar av fönstren.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tapeten...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en seriös firma som satt in fönstren? ( yrkesfolk med erfarenhet av svenska standarder?) Ser väldigt tveksamt ut.
 
Frågan är om blecket går upp något under fönstret eller om det bara är tättat med fog är det bara fog får man göra om det . En av dom största problemen med PVC fönster är att kunna montera blecket ordentligt.
 
Om det går upp under fönstret vet jag inte, byggaren kommer imorgon för att kolla över detta, ska se hur det är monterat då.

Upptäckte nu även att droppblecket ovanför fönstret sitter monterat under det gamla droppblecket som sitter kvar i fasaden, och att det nya lutar innåt. Känns som att det är det som är problemet...




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en seriös firma med bra referenser, men hantverkarna var utländska (Estland), så någon svensk standard verkar det ju inte vara iaf.
 
Ser ut som att det är tätat med latex mellan plåt och karm. Det är ju ingen höjdare om det är så..
 
Det övre blecket är det nog ingen fara med. Det verkar ju sitta ganska nära takfoten så det måste nog nästan regna uppåt för att vatten ska komma åt där. Däremot så det undre fönsterblecket skumt ut. Som flera har varit inne på så måste det ju ha ett uppvik i bakkant annars rinner ju vattnet rakt in i väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.