Hej.

Jag bor i ett suterränghus som är byggt 1989.
Just nu håller jag på att renovera ett rum som ligger mot ytterväggen som ej ligger under mark.

Källaren består av lecamurade väggar men innerväggar av träreglar och glasullisolering samt gips som ytskikt.
Jag har nu rivit innerväggen och inser att det är ganska hög fukthalt i syllen. Jag mäter den relativa fuktigheten till ca 17-19 %. Har även tagit bord en bit av syllen och mätt under med ungefär samma värden. En del av syllen var rutten men samma fukthalt som övriga syllen. I den bifogade bilden ser man tydligare hur konstruktionen ser ut där väg och golv möts.

Min tro är att fukten som kommer under platonmattan inte ventileras ut bakom golvsockeln utan vandrar in i syllen.
Frågan är nu, om man skall göra om reglerna räcker det då att vika upp tjärpappen på syllens vertikala kant för att på så sätt skydda den från denna fukt. Nedersta lagret med gipsskruv var rostiga, vilket visar att även gipsskivan (har/har haft) en fukt i sig.

Någon som har tips och idéer hur man skall bygga denna vägg nu när den ändå skall byggas om?
 
  • Teknisk ritning av en väggkonstruktion med detaljer om isolering, puts, och materialdimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
är syllen rutten lär den ju ändå åtgärdas. Då kan du peta under syllpapp då eller?
 
S SueCia skrev:
är syllen rutten lär den ju ändå åtgärdas. Då kan du peta under syllpapp då eller?
Det ligger syllpapp under syllen men jag tror fukten kommer in på den vertikala kanten av syllen, inte underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.