Rev bort en sista liten 5 cm stump golvsockel i ett hörn. Upptäckte till min förvåning att den var fuktskadad på baksidan (svagt missfärgad). Gipsväggen bakom sockeln var också porös. När jag började plocka med gipset upptäcktejag att det var lite gulfärgat och en stank spred sig.

Det luktar ungefär som en dåligt städad offentlig toalett. Lite sötaktig lukt, Det som jag uppfattar som lukt av riktigt gammal urin. Trävirket bakom var missfärgat men inte murket.

Nu är min fundering, kan detta vara en "vanlig" fuktskada, som jag i så fall är helt oförstående var den kommer ifrån, det är en innervägg, visserligen bara ca 30 cm från ett innåtgående hörn på yttervägg. Eller är det just vad lukten indikerar, gammal urin. Förförre ägaren var enl. uppgift lite bohem, hade ett tiotal katter och en eller flera hundar, till grannarnas förtret. Förre ägaren pratade om att de varit tvugna att sanera vissa rum från kattlukt.

Den bohemiske ägaren flyttade för 23 år sedan. Sockeln jag tog bort har troligen suttit där sedan en genomgående renovering 1960.

Kan en vanlig vattenskada i kombination med röta (fast det var inte rötskadat) skapa en sådan lukt, nån som vet? och är det rimligt att gammal urin skulle kunna lukta fortfarande efter snart 25 år?

Om det verkar troligt att det är en vanlig vattenskada så borde jag ju utreda hur det kommer sig, så det inte är något som borde åtgärdas.

Jag har i samband med rivningsarbete hitat en ganska allvarlig fuktskada i andra änden på rummet, vatten från kyl och frys i köket hade förstört syllen på en innervägg. Därifrån till denna skada är det 4 meter under ett marmorgolv, den skadan var väldig lokal, hade inte skadat mer än ca 50cm bort från kyl och frysen. Och framförallt så lukatde den inte trots att bjälken kunde rivas med fingrarna.

 
förmodligen är det den tidigare ägarens rum till missarna du är inne och bökar i :-[
kanske inte så lätt att vara katt, och inte hinna ut ;D
Men visst, det sitter i, lukten efter kattpiss, usch fy.
Annars kan viss isolering också lukta piss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.