Upptäckte fuktskadan i söndags, i källarens gillestuga, på väggar och i golv. Eftersom det var på den yttre väggen, ut mot trädgården, i hörnet och vidare på den bärande väggen trodde jag det rörde sig om fukt utifrån på grund av att huset inte är dränerat sen det byggdes 1973. En bekant som kollade på det trodde att det kom ifrån ett trasigt rör i väggen då toaletten ligger på andra sidan. Ringde försäkringsbolaget idag och de ska skicka hit en kunnig person som ska kolla upp skadan och ge prisförslag osv. Jag ringde rörmokarna som kollade upp det. De tog bort lister och golv och slog hål i väggen. Det var mycket vatten, rinnande på golvet och i väggen upptäckte de felet. Ett sönderrostat rör. Jag tyckte först att det var bra eftersom det i det andra fallet, om det kommit utifrån, då inte täckts av försäkringen men nu tror jag att det är värre. Rörmokarna tror att flera rör rostat sönder och att kanske alla rör i källaren måste bytas ut och det täcks väl inte av försäkringen? Den täcker bara själva fuktskadan eller? Då är det ju ännu värre. Jag som tänkte sälja huset och flytta till lägenhet den 1 december. Detta förklarar varför vattenräkningen varit svindyr och det inte kommit någon värme i källarens element. Vill bara skriva ner händelseförloppet så att det kanske kan förhindra att det går lika långt för någon annan. Det jag vill veta är vad det kommer att kosta för mig nu, om jag måste byta ut/dra nya rör i källardelen av huset på ca 100 kvadrat. Min planering om att flytta är som bortblåst eller? Vad ska jag göra? Känns som hela världen rasat samman nu.
 
Om det tillhör värmesystemet så skulle jag nog räkna med att hela systemet behöver bytas, har det rostat sönder på ett ställe skulle jag byta allt. Kan du behålla elementen skulle jag säga mellan 30.000-80.000:- beroende på planlösning och material i väggar och tak.

Och det är som du säger, försäkringen täcker skadan endast eftersom rören är så gamla så det blir 100% åldersavdrag.

Det hade väl varit värre om den nye ägaren ringt dig och krävt betalt eftersom det ligger under dolt fel?
 
Krilleman
Men värmesystemet och vattenräkningen är inte samma sak.

Byta rörsystemet i en villa kostar en slant. Men det är ju viktigt att kolla varför det började rosta i/på systemet.

Fyller du på ditt värmesystem ofta? Var det annan läcka som droppade ner på värmerören?

En liten tröst är att ett nytt värmesystem i en villa får man tillbaka pengarna för när du säljer enligt min åsikt.
 
Okej det finns ju mycket som kunde varit värre men jag kan inte se en lösning. Jag har inte varken tid eller råd att bo kvar som läget är nu. Jag är ensam och har två små barn. Innan fuktskadan var jag osäker på om jag skulle kunna sälja huset och gå härifrån skuldfri, med lite tur kanske det skulle gått jämnt ut. Nu önskar jag att fuktskadan kommit utifrån för då hade jag fått dränera, nu känns det som jag måste göra båda. Ny dränering hade åtminstone ökat värdet på huset en aning. Detta hade jag inte ens aning om kunde ske. 80.000 kr är väl inte så farligt kanske men tråkigt då jag hellre hade dränerat eller köpt en ny panna. Tack för ditt svar.
 
Vad menas med fylla på värmesystem?
 
Krilleman
Ditt vatten du duschar i och använder som livsmedel är inte samma vatten som du har i din panna.

För att fylla upp ditt värmesystem måste man öppna en påfyllningsventil. Har du ett slutet expansionskärl (röd burk i pannrummet) så har du även en manometer som visar vilket trycket i värmesystemet.
 
Måste det vara värmesystemet det är fel på. Min rörmokare sa att det var antingen kallvattnet eller varmvattnet som läckte. Vilket det visade sig vara i slutändan minns jag inte men jag har varmt vatten i kranen och värme i elementen på övervåningen nu. Han bröt vattnet till elementen i källaren bara.
 
Ett tag fick vi fylla på pannan ofta men det berodde på något annat. Att det konstant sipprar vatten ifrån ett rör till golvbrunnen i pannrummet. När den rörmokaren som var då drog åt det så att det slutade komma vatten började pannan plötsligt tömma sig på vatten en till två gånger per dag. Rörmokaren idag frågade om det brukade rinna vatten där och jag svarade ja. Varför det gjort och ännu gör så vet jag inte.
 
Krilleman
Låter som en dålig säkerhetsventil som inte tätar. Det kan hamna smuts i packningen som man kan spola bort med några snabba vrid så ventilen öppnar sig snabbt. Om denna släpper igenom vatten konstant ska man byta den direkt. Att fylla på värmesystemet ofta är inte alls bra. Du får in syrerikt vatten som gör att värmesystemet rostar inifrån.

Om röris stängde ventilerna till radiatorerna i källaren så var det väl antagligen värmesystemet som var trasigt.

Säkerhetsventil:

5005306_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
När ett gjutjärnsrör i badrummet byggt 1964 gick sönder.och orsakade en ganska stor vattenskada (iofs 10 år sedan) var det inget åldersavdrag alls. Vi fick t.o.m. betalt för nytt.badkar eftersom drt gamla gjutjärnsbadkaret inte gick ut genom dörren utan fick slås sönder när det renoverades. Ny toalett och handfat ficl vi.dock betala själva om vi ville ha nya. Och det ville vi då de gamla var "miss Piggy-rosa".

Så har du en bra försäkring så kanske det inte blir så dyrt ändå.
 
När jag sa till han jag pratade med på försäkringsbolaget att jag jag misstänkte läcka från ett rör började han prata om just ålder på rören så jag gissar att jag åker på det. Jag kom på det också att många rör som leder vatten upp till övervåningen sitter på utsidan, alltså synligt och dom är det inget fel på. Rörmokaren visade mig vart dom gick upp igenom taket så dom rören behöver man ju inte byta. Bara dom som är i källaren. Så kanske det blir lite billigare.
 
Någon annan som har andra prisförslag, kanske av egna erfarenheter. Känns ju hyfsat med max 80.000 kr.
 
Du är nog inte hjälpt så mycket av vad det kostat i andra hus. Be om att få en uppskattning av rörmokaren som varit hos dig och vet dina förutsättningar, samt kolla upp vad som gäller från ditt försäkringsbolag, brukar finnas viss information på deras hemsida.
 
Vad det här kommer att kosta dig beror på vilka åldersavdrag du har i försäkringen. Ersättningen består av flera delar.

Själva rören ersätts knappast av försäkringen, så dessa åker du på att byta själv.
Själva skadorna på underliggande konstruktion, och kostnaderna för uttorkning, brukar försäkringsbolagen ersätta utan åldersavdrag tror jag.
När det gäller ytskikt och utrustning som skadats tillämpas åldersavdrag.
 
Jag hoppas att fler än jag tycker att det är självklart att inte rörrenoveringen skall gå på ngn försäkring?
Hade fallet varit så, så kan ju alla vänta tills rören börjar läcka och på så sätt slippa ta utbyteskostnaden själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.