Upptäckte att det droppade från innertaket igår, tog bort några gipsskivor och såg att troligen möss hade gnagt hål i ångspärren. Tog bort lite isolering och såg upp på vinden ovanför att flera plankor i yttertaket var mörkare pga av fukt. Trodde först att det kom in vatten utifrån men såg inget hål varken inifrån eller utifrån.
Hade öppet med en fläkt under natten och nu är det mörkare partierna i stort sett borta så jag antar att det bara var kondens som har stigit uppåt.
Har nyligen köpt detta tvåplans radhus så vi känner oss lite villrådiga på hur man bör gå vidare på bästa sätt. Försäkringsbolaget (Trygg Hansa) påstår att det är inget som går på försäkringen iaf. Jo troligen problemen med mössen men inte följdskaderna av dem. Just nu väntar vi på att Nomor skall ringa tillbaka för att inspektera musproblemen, vill inte riva allför mycket innan de har varit och kollat.

Iaf är jag väldigt nyfiken på om ni lite mer erfarna husägare har tips på vad man bör göra i detta läge?

1. Kan vi vara säkra på att det var kondens nu när det inte verkar komma mer fukt?
2. Det var ju som sagt fukt på yttertaket och i isoleringen och rann väl ut några deciliter när jag öppnade, hur länge bör det torka upp innan man kan spika igen?
3. Bör man oroa sig för mögel? Funderar på att stryka på nåt medel på insida yttertak där fukten var, isf vad?
4. Är det bara riva ur Gullfibern och lägga nytt på samma sett som tidigare? (Idag typ 2x10 cm plus nån tunnare med papp)
5. Nåt att tänka på när man tätar ångspärren? Bara lägga lite överlappande och tejpa med åldersbeständig tejp?
6. Skulle vilja ha nån liten enkel inspektionslucka upp så att man kan köra upp huvudet eller så att man precis kan komma upp själv kanske. Nåt tips på en sån? Göra själv?
7. Nån som har tips på nån bra firma i Norrort Stockholm för att besiktiga sådana skador eller nån anna firma som ser över ventilationen i huset?
8. Nåt annat tips om vad man bör eller inte bör göra?

Ledsen att det blev lite långt eller osammanhängande, tacksam för alla tips eller om det behövs mer info eller förtydligande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.