Hej!

Jag har några köksluckor med marbodal som är fuktskadade där träet har svällt. Jag vet att det när det väl inträffar såna här skador så är det bara att byta har jag hört.

Men jag ville ändå se om man nu vill testa göra en snabb fix som inte är lika kostsam (kortsiktigt), finns det några tips?

Jag har sandpapper, spackelset, snickerispackel för inomhus redan (om sånt kommer till hjälp).

Jag är även öppen för att höra om ni vet om snickare vill komma och försöka fixa till det :)

tack på förhand!
/25år-första lägenheten.
 
  • Närbild av en vit kökslucka med en metallhandtag; träet är skadat och har svällt på några ställen, vilket syns som märken vid kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kökslucka med fuktskador och svullna områden, särskilt vid kanten och handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kökslucka med skadad yta runt handtaget där träet har svällt och spruckit, troligen på grund av fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadad kökslucka med svullet trä längst ner, synlig under en rad med souvenirer, med vägguttag och en lampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadade köksluckor med svällt trä och avflagad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit kökslucka med skada i hörnet, där träet har svällt på grund av fuktskada. En Siemens-ugn syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Detta uppstår pga. Att fukten kommer in i skivan när lacken på luckorna har repats eller skavts bort..
Slipa ned bulorna och spackla vid behov men sedan behöver det förseglas med någon färg för att inte fukten ska komma in..
 
  • Gilla
MrFly
  • Laddar…
Hur i herrens namn kan det bli sådana fuktskador på luckor eller annat. Då måste det ha varit/är lite vårdslöst med att få en skada och torkar av med genomblöt trasa.
 
  • Gilla
MrFly
  • Laddar…
Köket köptes i detta skick. Mäklaren sa att säljarna hade haft en vattenkokare under mikron (det är den stora fuktskadan). De andra ingen aning :(
 
R Rejäl skrev:
Detta uppstår pga. Att fukten kommer in i skivan när lacken på luckorna har repats eller skavts bort..
Slipa ned bulorna och spackla vid behov men sedan behöver det förseglas med någon färg för att inte fukten ska komma in..
Tack! Slipa ner med sandpapper och sen spackla lite och sen målarfärg? Är det så enkelt?😁
 
Kommer ju inte bli osynligt, då måste du lämna in för ommålning.
 
R
M MrFly skrev:
Tack! Slipa ner med sandpapper och sen spackla lite och sen målarfärg? Är det så enkelt?😁
Ja spacklet är ju bara för att få det jämt sedan är det färgen som förseglar och förhindrar vidare svällning genom fukten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.