Hej, köpte hus nu i Juni och har fått vad jag tror är en fuktskada på ena halvan av en en vägg i källaren. Väggen är väldigt fläckig (se bild) och färgen släpper bara man petar på den. Min fråga är, går det att se om detta är en "ny" fuktskada eller en gammal fuktskada som uppkom innan huset dränerades (ca 10år sedan). Har stått en möbel ivägen så har inte sett tidigare.

mvh
Jesper

DSC_0744.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0745.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där tycker jag ser ut som rätt kraftig fukt. Om färgen släpper så tycker jag att det låter som om väggen nyligen målats om för att dölja ett fuktproblem, men det är svårt att säga något säkert utan att se det på plats.
 
S
Det där ser inte roligt ut, men kan det vara så att väggen är målad med tät plastfärg? Isåfall förvärras ju fukten ända tills färgen släpper och hjälper väggen att torka.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Ser detta supersent då jag helt glömde bort att jag ställde frågan men tack för att ni svarat!

Exostor: Färgen släpper inte av sig själv, men den släpper väldigt lätt om man börjar peta med ex. en spackel där. Jag tror inte den är nymålad ser iaf inte ut så om man kollar under väggfästen för hyllor m.m.

SueCia: Jag misstänker att det är plastfärg men hur kan jag ta reda på det så jag säkert vet?


Vi har tänkt dränera om hela huset nästa år då vi ska bygga garage och en uteplats och tänker det är lika bra ta dräneringen i samma veva så slipper man riva uteplatsen senare. Men jag funderar iaf på om man skulle kunna skrapa bort bef. färg och måla med silikatfärg. Säljaren sa att dom haft ett problem med färg som släpper på en annan vägg i källaren så där skrapade dom bort allt och målade med silikatfärg för ca 5år sedan och där syns inga gulnader eller något.

mvh
Jeppe
 
Ja ett år bör det hålla om du skrapar bort och målar med silikatfärgen nu. Det värsta som händer är att den också släpper och du får måla på lite mer, men du slipper ju iallafall att skrapa för då är ju plastfärgen borta.

Prova att skrapa lite på väggen. Om det är plastfärg så släpper den i lager och du kan se lagret under. Om det är silikatfärg så har den färgat in i putsen under.
 
Mät fukthalten. Det kan vara spåren efter den gamla fuktskadan som "slår igenom" den nya färgen utan att det beror på fukt. En annan variant är om det stått en möbel framför så blir väggen kallare där och det kan bli kondens från insidan.
Testa först den enkla metoden att tejpa upp plast på en bit av väggen och se om det bildas fukt bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.