Hej.

För att göra en saga kort. Fuktskada i golvet, mellan kök och badrum, grunden är troligtvis dyngsur och väggar lite här o där är blöta, gipsväggar. Även golvet är vågigt i hall.
Nu till det som jag är oroad över. Vi har haft skadereglerare ute som varit mindre intresserade över att noga mäta all fukt. De lägger sin mätare o drar, den piper titt som tätt. Badrummet har de inte lagt fokus på, nästan alls. Jag är oroad över att de kommer försöka torka gipsväggarna "inifrån" så att säga. För väggen som är på andra sidan är blöt dryga 80-100cm upp. Nu har vi öppnat upp väggen i tvättstugan som var första vägg att notera fukt på, det var fukt i väggen 1m upp. De bilder ni kommer se är tvättstugans vägg, där vi öppnade upp och noterade fukt och mögel.

Hur ska jag göra? Vägra torkning av väggar? Möglet måste ju bort. Åldersavdraget ligger på gränsen, alltså nästan 10år. Vill inte att de ska torka väggarna, låta det gå 5-10år för att sedan märka att det stinker mögel i tvättstugan, bryta upp och inse att badrummet behövde öppnas upp från början. Det är 8% PER ÅR i åldersavdrag. 10 år o vi får nästan inte ett skvatt! Badrummet är vägg i vägg. De har fått utslag på sin mätare när de lagt den mot kaklet i hörnet på andra sidan så att säga. Hur mår en gipsvägg med så mycket fukt egentligen?
IMG_2176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hur du ska göra vet jag inte, men här kan man tydligt se fördelen med våtrumsskivorna som man använder idag som inte möglar och som återfår sina tekniska egenskaper när man torkat den
 
nino skrev:
hur du ska göra vet jag inte, men här kan man tydligt se fördelen med våtrumsskivorna som man använder idag som inte möglar och som återfår sina tekniska egenskaper när man torkat den
Med det sagt, hur beter sig en gammal gipsskiva som blivit utsatt för fukt? Visst är det ej att rekommendera att torka dessa? Även mögel kan väl finnas kvar i väggen?
 
Det spelar ingen roll att det finns mögel kvar. Möglet gör ingen skada bakom tätskikt.
 
injonil skrev:
Det spelar ingen roll att det finns mögel kvar. Möglet gör ingen skada bakom tätskikt.
Så det anses vara ok med mögel i väggarna? Där vi öppnat upp, har vi tvättmaskin och torktumlare, alltså en miljö mefd varmt kallt om vart annat, en perfekt miljö för mögel att frodas i. Jag vill INTE bygga in eventuellt mögel i väggarna.
 
nja... blir ju svartmögel på kartonggips som kan dras runt i huset om man har otur, sen ska det ju rivas någon gång...
tror att en vanlig gipsskiva tappar sina tekniska egenskaper om den blir blöt och torkas, men jag är lite osäker
 
Har svårt att tro att fuktskadad gispsskiva skulle sparas. Detta att han inte brydde sig om att mäta kan bero på att han redan hade "skrotat" skivorna. Om de självklart skall bytas så finns det ju ingen anledning att kolla dem mer.

OM de verkligen tänker torka istället för att byta dem, så tycker jag att du skall ta kontakt med tekn. support på ex. Gyproc och höra hur de ser på fuktskadade skivor.
 
hempularen skrev:
Har svårt att tro att fuktskadad gispsskiva skulle sparas. Detta att han inte brydde sig om att mäta kan bero på att han redan hade "skrotat" skivorna. Om de självklart skall bytas så finns det ju ingen anledning att kolla dem mer.

OM de verkligen tänker torka istället för att byta dem, så tycker jag att du skall ta kontakt med tekn. support på ex. Gyproc och höra hur de ser på fuktskadade skivor.
Får ringa tek. support för han uttalade sig själv om en av väggarna, när jag frågade om badrummet. Då sa han att något badrum kanske det inte blev tal om, han trodde allt att det gick att torka väggen.
 
nino skrev:
hur du ska göra vet jag inte, men här kan man tydligt se fördelen med våtrumsskivorna som man använder idag som inte möglar och som återfår sina tekniska egenskaper när man torkat den
Inte våtrumsskivorna kanske, men de sitter ju oftast i sin tur på plywood, och den kan ju fortfarande mögla och ruttna.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vilket försäkringsbolag hade du?

Allt går alltid att driva och förhandla om du kan ju också be försäkringsbolaget att skriftligt intyga att det går bra att bygga in mögel och att det inte är skadligt.... Skaderegleraren är ju där för att dra ner fb kostnader och du är ju där för att få ut så mycket som möjligt....

Så kräv så mycket du bara kan som orsakats av aktuell skada

Lycka till
 
Man kan också be försäkringsbolaget om ett fast belopp i ersättning istället och sedan sköta upphandling etc själv.
 
"Fick min vilja igenom" så att säga. Hittade en bra artikel om mögel och sanering, att det sällan lönar sig att sanera mögel då man aldrig lär bli av med det. Även påpekade jag att man använder sig ju inte ens av dessa gipsskivor längre, utan nya som tål fukt. Fick ut en skadereglerare från f.bolaget också som till slut höll med. Skönt och betryggande då dottern lidit av förkylningsastma, och tro mig, man vill inte ha det... Det blir köksgolv, väggar, hall, väggar, hela badrummet, delar av tvättstugan och väggar. Jösses vilket projekt! Tack för alla svar!

artikeln: http://www.tegelinformation.se/pres...gar-byggbranschen-vaelja-fuktsaekra-material/
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.