Hej

Har lite förvirrade funderingar jag hoppas någon av er kan hjälpa mig att svara på.

Vi har i dagarna blivit klara med ett nytt kvikkök och resultatet blev så bra, tyckte vi i början iallafall. Vi lejde hantverkare som kvik rekomenderade och vi har därför inte gjort något själva i detta kök utan allt är gjort av hantverkare. Det vart klart att använda för en vecka sedan och idag upptäcker vi att det pyser upp vatten mellan kanterna på vårat golv vid vasken. Troligtvis kommer det från våran diskmaskin som vi idag upptäckte hade vatten på golvet i maskinen, det hade alltså inte runnit undan. Även diskmaskinen är monterad av dessa hantverkare.

För bara två dagar sedan byttes minst 4 plattor av vårat golv ut nästan precis vid vasken för de hade repat golvet när de monterade diskmaskinen och då verkar det inte som om vi hade vattenskada för då borde de sett något tycker man ju. Inte heller har vatten runnit ut på själva golvet från diskmaskinen trots att vi har sådan där balja under.

Våra farhågor är ändå att vi på något sätt blir skyldiga att betala kalaset för denna vattenskada även om vi inte gjort annat än använt det på vanligt sätt. Vad finns det för möjliga senarion i detta? vad tror ni kan ha gått fel och hur stor risk är det att vi åker på hela smällen?
 
Snabba er nu innan semesterstängningseleändet sätter igång. Bland hantverkarna fanns naturligtvis en rörmontör.
Kontakta det företaget omgående och tala om att något blev fel.
 
Tack för ditt snabba svar. Vi ringde ikväll och huvudansvarig för snickarlaget kommer imorgon för att kolla vad som är orsaken. Vi är bara så less och oroliga. Tog bort glädjen över vårt fina fina kök.
 
  • Gilla
El_drygo
  • Laddar…
Snickaren är hos oss just nu och det visade sig att en av hans jobbare kopplat diskmaskinen till fel rör där det är helt stopp så vattnet har inte kunnat rinna som det ska, nu tittar han på hur stor skadan är. Skönt ändå att han själv sa att det var en av hans egna gubbars fel. Får se vad som händer nu.
 
Det var mer vatten än vad snickaren trott från början så det står och torkar över helgen. De lade spånskivor innan de lade på golvet och de spånskivorna måste bytas anser jag men snickarentror att bara det torkar så går det bra. Det har ju rest sig lite så det känns inge bra alls. Så tråkigt med det nya köket.
 
Jag anser att spånskivor som blivit riktigt blöta är förstörda. De brukar också avge en mindre angenäm doft. Är det dessutom skivor som syns så skall ni absolut kräva att de byts yt. Stå på er!
 
Ser när jag läser ditt inlägg igen att skivorna ligger under golvet. Kolla då att golvet fortfarande är plant och om det är områden där man går att det inte sviktar.
 
vilken golvmaterial har ni ? du pratade om bytta plattor, är det då klinkers ? Har ni golvmaterialet under skåpen , eller är det bara spånskivor där ?

Det kan vara klurit med vatten i spånskivorna. Jag skulle inte vara så orolig om de har rest sig lite, däremot skulle jag vara orolig om hur torrt det är under skivorna.

Vi hade en vattenläcka i vårt gamla hus ca. 15 år sedan och jag tror att vi torkade där med en kraftigt avfuktare över en vecka.
( Även om vi upptäckte läckan omgående)
I vårt nuvarande hus har vi gjort en större renovering med syllbytte mm. och när det gamla golvet rivdes ut upptäckte vi att den vattenläckan som även denna hus hade haft innan oss ( och som vi visste om " men den har torkats ordentligt" ) var inte torkat ordentligt utan det växte mögel under spånsskivor inom 2 kvm område och någon cm på väggarna.
Tur att vi fick ut skiten nu!

Om jag vore dig skulle jag vilja att de torkar med maskin flera dygn och sedan kalla försäkringsbolagen eller någon annan opartisk besiktare på plats som kan mäta fukthalten på skivorna efter torktiden .

Jag håller med att man vill inte ha sådana problem när man har ståt utan kök ett tag , äntligen fått ett nytt kök och sedan börjar showen med hantverkarna igen ... trist, men så bra att felet var enkelt att lokalisera och att det var självklart att det var hantverkarnas fel . Hoppas att ni får allt i ordning snabbt!
 
Golvet vi köpte är inte klinker utan ett slags plastgolv som är av den slitstarka sorten och används ofta i allmänna ytor. Det är fyrkantiga plattor som limmas ihop , ca 25*25 cm är de i storlek. Det är mörgrått lite glänsande i färgen, ser ut som ett aluminiumgolv, annolunda och jättesnyggt.

De skulle först limma golvet på den befintliga plastmattan som låg där men de insåg att det ursprungliga golvet inte var helt plant och eftersom köket redan stod på plats så valde de att lägga spånskivor över det gamla golvet och limmade sedan de nya plattorna på dem istället för att ytspackla golvet. Så när de kopplade diskmaskinen fel så rann vattnet mellan det gamla golvet och spånskivorna. Det svinktar lite på vissa ställen och det har bucklat sig på några ställen också.
 
om ni har använt köket ett par dagar och kört diskmaskinen några gånger, har ni säkert fått in 50 liter vatten i golvkonstruktionen .
Om golvet sviktar i mitten ( inte bara under skåpena) stå på dig och kräv att de gör om hela golvet !
 
Nu är det bestämt att golvet ska upp och ivärsta fall plastmattan som ligger underst. Tur att vi har betongolv i grunden ändå. Sedan får vi se hur länge det måste torka innan nya spånskivor läggs på och slutligen nya golvet. Kostnaden får snickren stå för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.