Flyttade in i vårt hus vintern 2012 då var källaren nyrenoverad (slutbesiktningen gjordes till och med mellan visning och kontraktsskrivning så det var verkligen nytt) efter en tidigare vattenskada. Är inrett med bad/tvättrum, vardagsrum, sovrum, pannrum och förråd. Klinkers med vattenburen golvvärme.

Såg häromdagen detta intill duschdörren ytterväggarna i rummet är kaklade och de ser bra ut på utsidan iallafall.
20150623_132414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150623_132434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kollade resten av källaren, flyttade lite möbler och upptäckte skador på ett par ytterväggar
20150623_132618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150623_133127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ena förrådet hade även en tygväska som låg mot ytterväggen fått lite mögel på sig, kan ju dock bero på kondens vid väderomslag.

Kan detta bero på dålig dränering? Huset byggt -60 och mig verkligen inte dränerar någon gång, har dock inte märkt något innan. Eller har man gjort något fel vid renoveringen och färgen stängt inne fukt?
 
Det kan ju va flera orsaker som tex tät färg men av din ena bild att döma fanns det en annan färg under där som kanske inte heller var av rätt typ. Sen måste man ju ta med i beräkningen att 55 år gammal dränering troligen inte gör sitt jobb med bravur.
 
Ingen rolig syn det där. Är golvet isolerat eller är det golvvärme på oisolerat golv? Vart tar stuprännornas vatten vägen? Vad var orsaken till vattenskadan innan ni flyttade in? Ge oss mer så kan du kanske få en någorlunda förklaring från en nördig lekman.
 
Har egentligen ingen koll på om det är isolerat golv eller inte. Stuprännorna har vanligt utkast vid husväggen, har lösa rör som förflyttar vattnet nån meter ut från väggen, dock kan det väl slarvas med att sätta dit de efter gräsklippning ibland. Vet bara att det var något fel på vatten/avlopp som fyllt källaren med vatten, var kommunens ansvar och deras försäkring som gick in. Blev lovad att få massa fotografier och papper på renoveringen men har inte sett något, eller några papper, ritningar, kvitton osv över huvud taget på huset.
 
Om vi utgår från att det var kommunens avlopp som svämmade över så kan det vara så att din dränering fylldes med skit samtidigt. Många dräneringar är kopplade på avloppet då detta oftast ligger lägre än dagvattenröre (man slipper pumpbrunn). Har man ingen backventil motsv så kan skiten leta sig in i dräneringen och sabba den. Lösning; filma rören.

Är golven oisolerade och uppvärmda så trängs fukten som vill upp ur golvet bort, fukten kan då välja andra vägar. I ditt hus har du troligtvis gjutna sulor för källarväggarna och golvet är gjutet mellan dessa = inget som stoppar vattnet från att sugas upp i sulan och vidare upp i ytterväggarna.

Helt fel färg på väggarna. I en källare vandrar alltid viss fukt, den fastnar bakom färgen tills fuktbelastningen blir för hög och puts samt färg släpper. Lösning; slipa bort färgen och måla med silicat eller någon sockelfärg (mursockelfärg).

Se till att få bort vattnet från hängrännorna från huset, gärna tre meter och slarva inte med detta.

Detta är mina förslag.
 
Redigerat:
A
Det verkar tyvärr vara en dålig renovering, det ser som sagt ut som man inte ens brytt sig om att ta bort gamla färgen och sen är det dessutom påkladdat helt fel sorts färg som inte andas. Besiktningen verkar endast ha inkluderat det estetiska (det såg säkert väldigt fint ut i början). Sen funderar jag hur det ser ut under klinkersen? Klinkers i sig är ju lämplig golvbeläggning i fuktig källare men för att den ska kunna andas förutsätter det att det inte är tätt under. Jag tänker att om de slarvat med väggarna kanske det ligger en fuktig gammal tät plastmatta under eller så? Men det borde kännas på lukten isåfall.

Både nya och gamla lagret färg måste bort och göras om ordentligt. Förmodligen är det svårt att göra utan att riva med sig en del puts så det måste nog jämnas till innan målning. Måla sen med en diffussionsöppen färg. Om golvsocklarna är av trä, riv bort dem på en gång. Håll koll på luftfuktigheten med en mätare, se till att ventilera ordentligt, in med avfuktare om nödvändigt (troligtvis). Säkerställ att dagvattnet leds bort från huset.

Sen, och bara sen, skulle jag börja fundera på dränering. Är den så pass gammal har den förmodligen ingen större effekt och eftersom källaren är inredd kan det vara oundvikligt. Övriga åtgärder som tex avfuktning och ventilation brukar dock räcka långt.
 
Beträffande din puts och den gamla färgen.

Vill påstå att du har kalkputs på väggarna, ljus och mjölig när skorpan skadats. Den gröna färgen är troligtvis kalkfärg. Kalkfärg är mycket diffusionsöppen (tillåter fukt att vandra igenom). Det syns på bilden att den färgen inte släppt när den vita gjort det.

Kalkfärg kan man låta sitta vid ommålning, kritar den mycket kan man behöva borsta den/tvätta den. Men all färg behöver inte bort. Silikat kan målas på kalkfärg, silikatbinder kan behöva användas.

Problemet som blir med fel färg och kalkputs är att det är svårt att få bort den gamla färgen utan att kalkskorpan skadas. Antar att hålet vid duschen smular sig om du rör vid det?

Som sagts tidigare. Bort med golvlister, fram med betongväggslipen (finns att hyra och är mycket effektiv med DAMMSUGARE kopplad). Laga putsen med nytt kalkputs och måla sedan med silikat motsv.
 
Innan åtgärd på insidan skulle jag säkerställa hur mycket av problemen som orsakas av fukt utifrån.
Tittar man på bilderna så vill jag nog påstå med 99% säkerhet att före renoveringen så fanns det också fuktproblem.
Om vi enbart tar första bilden så uppfattar jag det som en färgskarv man målat över ett tidigare färgsläpp.
Vill man använda en källare som TS gör så måste man först säkerställa fuktproblemet. Att enbart slipa ned och måla med silikatfärg är att fixa ytskikt, dvs ta bort symtomen.
Så det som troligtvis behöver göras för att lösa problemet är att säkerställa att dränering fungerar och att ytterväggen på källaren får en renovering med en metod som löser fuktproblemen. Inte det roligaste att göra och kostar en del pengar men vill man kunna använda källaren som TS gör ser jag ingen genväg.
 
Tack för svaren, även om de var något skiftande. Verkar som man åker på både ny dränering och slipning, putsning och målning av väggarna. Lagom kul när man precis beställt takrenovering för drygt 100k, men sånt är väl livet som husägare...
 
Och jo hålen smular sig om man petar i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.