Hej,

Jag har nyligen köpt en lägenhet på bottenvåningen som har en fuktskada i badrummet. Det ska nu rivas och byggas på nytt. Rivningen och avfuktning står Bostadsrättsföreningen för. Men yt- och tätskikt är mitt ansvar.

Till saken hör att 2006 hade mattan också släppt och då satte dåvarande innehavare in en ny matta, svart. Men nu har den alltså släppt igen efter 9 år, enligt henne var det två personer som visste vad de gjorde, de jobbade på en byggfirma nämligen. För det första, jag antar att jag kommer åka på kalaset då det gjordes svart, försäkringsbolaget kommer i alla fall inte betala ut något - det har de varit klara med.

För det andra, hon sa att det vid kontrollen 2006 var höga fuktvärden på flera av bostäderna på bottenvåningen, hon var inne på att det var fukt underifrån, alltså från grunden. Hon försökte lägga skulden på föreningen då men de köpte det inte. En matta borde ju inte släppa efter nio år, kan det då ha trängt upp fukt från grunden som gjort att den släppt? Går det att kontrollera och borde inte föreningen stå för det i såna fall?
 
Redigerat:
O
Tyvärr är det så att du får stå för fiolerna... Även om det skulle bero fukt ifrån betongen. Föreningen har egentligen bara ett strikt ansvar när det gäller läcka på huvudvattenledning eller brandskada i vissa fall. Då skall föreningen stå för fiolerna utan åldersavdrag. Så i det här fallet är det bara å inse att du tyvärr får betala för allting.

Sedan kan man diskutera till hur länge som helst om vad man tycker. Men lagen bryr sig inte om vad vi tycker tyvärr...
 
För att undvika upprepade skador så är det ju iofs intressant att kolla ifall fukten kommer underifrån. Men det påverkar inte ansvarsfördelningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.