Hej,

Ska hålla det kort:
2018 renoverades badrum av firma
2018 renoverades kök samtidigt av mig själv
6 mån in på 2018 kommer det upp vatten genom laminat i kök
Kollar överallt i kök = torrt
Kolla badrum = tort
Kollar i slitsen och ser där rör som sprutar vatten(nålhuvud stolek) mot köksvägg.

Vatten har nu kommit så långt som vardagsrum och sovrum/kök och hall och i slitsen = FUKTSKADA överallt

Föreningen kommer och river allt, badrum, kök, hall golv mm och hittar svartmögel, har runnit i månader osv
Vi evakueras till tillfällig lägenhet, mindre och längre bort från förskolan jobb etc

4 månader senare kommer vi hem igen allt nyrenoverad

Vi säljer lägenhet, skrivit på avtal 1 månad sedan
Skrivit under radhusköp idag
IDAG märker jag vatten på kaklet, kollar i slits hittar inget, det är blött på golv och droppar ovanifrån men jag kan ej se genom 25*25cm luckan

Jour kommer och hamrar sönder halva väggen in till slits och täppar till läcka 1,5 meter upp i slits

Återigen HSB rör, hittills har jag betalat noll kronor förutom ursprungliga renoveringen

Nästa vecka kommer de och river mer och antar byter ut rör permanent

Min fråga är nu, den som köpt min lägenhet ska in 12 feb, hon köpte utan denna skada så skadan måste återställas av HSB(mig) innan

Just nu vet jag inte hur omfattande men vad händer om det är värre skada, fuktskada igen och det dröjjer

Då köparen inte signar upplåtelsen får jag ej mina pengar, lån försvinner ej, och jag kan ej betala handpenning till radhuset.

Vem/Hur är skyldig att betala, vad är mitt ansvar? Jag förlorar allt om de dröjjer på lagningen eller river ännu mer, jag förlorar radhuset, blir kvar med fuktskadad lägenhet som jag sålt, måste betala mäklaren både här men också radhuset osv osv

Båda gånger har varit HSBs rör och ej mitt ansvar så jag har hittills bara betalat med ilska mm
 
Köpt är köpt, jag tror inte din köpare kan häva köpet pga denna skadan, och jag tror inte heller hon vill det. Det är ju ett försäkringsärende så det löser sig på något sätt. Går det inte att bo i lgh vid tillträdet så får väl hennes grejor magasineras och hon får bo på hotell eller hur det nu går till.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, sådant händer. Det kan vara en besvikelse för köparen att ev. ta över en renovering. Men köparen måste fullfölja avtalet. Du bör givetvis informera köparen ganska snart.

OM köparen börjar "strula" så bör du diskutera läget med din bank. Så att ni kan arbeta fram en plan B.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Sjukt trist!
Meddela köparen om skadan och att det finns en risk för försening, prata också med banken om en plan B. Det går att lösa med ett tillfälligt handpenningslån i värsta fall
 
"Då köparen inte signar upplåtelsen får jag ej mina pengar, lån försvinner ej, och jag kan ej betala handpenning till radhuset."
Vad betyder denna mening?

Jag ser ingen annan väg än att du ser till att fixa lägenheten snarast, jag vet att det är kort om tid men givet att torktiden inte är orimlig borde TS hinna få det fixat.

Måste man verkligen meddela köparen asap? Finns inget problem så finns inget problem.

Kanske vi ska tipsa om hur man ser till att hinna fixa detta då det är det rimligaste alternativet.
 
Tack för alla svar, har fått föreningen att påbörja bygget och hoppas det hinner klart innan jag måste ut

Jag tycker inte heller man måste snabbt meddela köpare utan snarare fixa asap. Vi får se hur det går
 
BirgitS
Varför inte meddela köparen och låta hen/dem vara med och bestämma färger etc.?
Då kanske de står ut med en mindre försening eller flytta in innan det är riktigt klart.
 
Om jag vore köpare skulle jag ogilla skarpt om jag inte blev förvarnad i möjlig tid. Om det visar sig att badrummet inte är användbart vid tillträde.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Köpet görs upp vid kontraktsskrivning, då bestäms vad som gäller. Efter detta kan köparen inte hoppa av även om det är problem, som köpare måste man räkna med att det finns en liten risk för problem. Om köparen hoppar av kan ni få skadestånd, som då i första hand tas från handpenningen . Detta gäller formellt, men vilket som är det lämpligt att ni snarast underrättar köparen om att det är problem, så att de kan förbereda sig.
 
BirgitS
Om inte säljaren kan lämna över bostaden i användbart skick på tillträdesdagen så skulle jag tro att det är säljaren som blir skyldig att betala köparens utgifter pga. det och ska hen skaffa en annan bostad samma dag då blir det väl hotellrum (dyrt) men om hen får en månad på sig kan det ju lösa sig på ett billigare sätt. Dessutom kan det ju tänkas att köparen har tänkt att riva ut köket, tapetsera om osv. i alla fall och snarare uppskattar om de slipper riva köket och riva befintliga tapeter.
 
Vi vet ju inte vad som står i ert kontrakt, men det normala för bostadsrätter är att ägaren får acceptera de problem som gäller om bostaden bedöms som möjlig att bo i. Om det inte är möjligt att bo där och om föreningen är ansvarig får föreningen stå för en alternativ bostad. Här kan man ju göra olika bedömningar, men ni fick ju ersättningsbostad vid förra renoveringen, så det är väl troligt att samma gäller nu. Vilket som bör ni informera er köpare om läget. Det finns en risk att köparen har mycket synpunkter, därför är det bra om ni noga tar reda på vad som gäller i ert fall. Kanske behövs en kortare rådgivning, då kan er bank eller försäkringsbolag ge råd om lämpligt val.
 
Det kan finnas en liten risk att köparen faktiskt kan hoppa av, lagligt. Det är om föreningen ännu inte har beviljat medlemskap. Alla bostadsrättsförsäljningar (med några undantag) är alltid villkorade av att köparen skall beviljas medlemskap i föreningen. Sker inte det så är affären ogiltig, har aldrig ägt rum. Föreningen får inte neka medlemsskap annat än i några väldigt speciell situationer, ex. om jag inte har för avsikt att bo i lägenheten.

Det öppnar för en möjlighet för en köpare som "ångrar sig" att försöka straffa sig ur affären. Om jag som köpare ex. ringer till föreningens ordf. och frågar lite oskyldigt ifall det är OK att jag tänker hyra ut lägenheten per timme till några ryska tjejer jag känner. Så misstänker jag att jag kan vara rätt säker på att nekas medlemsskap.
 
Förstår inte riktigt din fundering om risken med ”köparen skriver inte på överlåtelsen? Har ni inte skrivit kontrakt? Om inte så är det ju du (TS) som är innehavare fortfarande och äger problemet.
 
Tack för alla svar, nu har de byggt klart och ingen fukt uppmättes så ren tur denna gång från vår sida, nu sitter jag håller tummarna att det inte händer igen innan flytt :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.