Hej. Skulle börja skrapa en bräda under min balkong då den såg ut att behöva ommålning. När jag började skrapa föll träet i bitar. Insåg att jag har fuktproblem och började riva bort en planka. Under den satt ett plåtbleck som verkar leda ut vatten till falsat plåttak. Under plåtblecket satt en annan skadad planka, tog bort den med. Då visar det sig att även en träbalk är fuktskadad och en träpelare. Se bilder.
Funderar på vart vattnet kom ifrån (kapillärt?) och hur jag kan bygga om det till en bättre lösning. Jag hoppas kunna behålla pelaren och balken och ersätta den skadade ytterpanelen. Frågan är hur gör jag med vattenavledningen från balkongen så det inte blir problem längre fram.
ny panel under plåtbleck? Risk för kapillärkraft?
Ny plåt från Trallgolvet ned över bef. plåt?
 
  • Skadad träbalk och planka under en balkong med vit trästaket, där en del av ytterpanelen har rivits bort för att visa fuktskadad trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåtskiva och träpanel på hus med fuktskadad träbalk och planka synlig under plåtblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på avskalade träplankor med synlig skada under en balkong där en röd plåt sticker ut. Plastskydd delvis täcker överdelen av träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träbalkong med fuktskadad träpanel och synligt plåtbleck. Øvre plåt har bockats och delvis lossnat. Rött falsat plåttak syns under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träbräda och ett rött plåtbleck under en balkong, båda visar tydliga tecken på fuktskador och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
behöver jag byta ut den skadade träbalken eller tror ni den håller?
 
4774
Byt ut, det är säkrast med tanke på att ni förmodligen kommer använda den samt gå under den. Jag skulle nog ha rivit hela och byggt upp igen. Då vet man uaf att balkongen är säker.
 
Pröva först att sticka in en kniv och känn efter hur ruttet det är.
 
Den balken var inte pigg. Blir nog att byta ut den skadade delen av den balken.
Om det finns plats så borde det väl gå att få dit en balk bakom som man skruvar de två nya delarna i så border det hålla. alternativt om jag kan slå dit en spikplåt på utsidan dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.