Jag håller på och tar bort tapeter i ett rum som ska göras i ordning till äldsta dottern. Rummet hade en fuktskada som uppkom ifrån skorstenen/rörchaktet från taket pga plåtar som inte är korrekt ditsatta vid taket och att vatten kommit in vid stark vind + regn. Plåtarna ska göras i ordning inom en månad. Därför tänkte jag göra det mesta av underarbetet nu, men tapeterna åker inte upp förrän plåtarna är fixade.


När jag tagit bort tapeterna runt fönstret så såg jag att det iaf funnits en fuktskada tidigare. Just nu är den torr, men jag vet inte om det är en gammal eller ny skada. Man såg ingenting på själva tapeten, utan endast undertill.


1) Vad bör jag göra? Riva bort den skadade skivan och titta hur det ser ut undertill eller OK att tapetsera ovanpå?


2) Vad tror ni fuktskadan kan bero på? Hur får jag reda på det?

20130330_131933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid rörchaktet har vi haft en fukttekniker som mätt, men då var det torrt. Dock så när jag rev bort tapeterna så såg jag även att snedtaket har haft åkt på en fuktskada.

3) Samma sak där, vad bör jag göra? Ta bort skivan och kolla hur det ser ut undertill eller bara åtgärda skadan på taket?

Bilden är fotograferad vid rörchaktet/"skorstenen", från golvet längs rörchaktets vägg upp mot taket). Fuktskadan överst på bilden är alltså på snedtaket.

20130330_132053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
dra på någon spärr, kvistlack eller någon oljefärg eller liknande på fläckarna före du spacklar så dom inte kommer igenom senare annars är det nog bara å låta det vara. det är ju torrt nu så varför riva upp det i onödan hade det hänt nu så hade det varit blött! kolla i stället på utsidan å se om du kan hitta några fel där som behöver åtgärdas så det inte händer igen...
 
Nu har jag kikat vidare lite grann på utsidan som du sa och såg följande:

Ev. behöver man kanske lägga lite silikon här?
IMG_2193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men mer sannolikt är felet på bilden nedan.

Fråga: Kan man täta med något material (silikon eller finns något annat)? Eller är det byta brädan som gäller?

IMG_2196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd utefog bättre än silikon som har förmåga att släppa dessutom går det att måla på utefog
 
Elkudde: Utefog var ett bra tips! Inte så lätt att komma på om man inte vet vad det heter, även om det är självklart i efterhand :)

Misstänker dock inte att fogen andas? Jag funderar på om det är så att man stängt in fukt i isoleringen som RFC skriver... Kanske ska ta och öppna upp väggen ändå...
 
goldfish1977 skrev:
Elkudde: Utefog var ett bra tips! Inte så lätt att komma på om man inte vet vad det heter, även om det är självklart i efterhand :)

Misstänker dock inte att fogen andas? Jag funderar på om det är så att man stängt in fukt i isoleringen som RFC skriver... Kanske ska ta och öppna upp väggen ändå...
Se till att fukten kommer ut först,ta öppna på utsidan,
 
Om du haft tapeter sittande, utan att visa fuktskadan, så är den gammal och uttorkad sedan länge. Spärra gärna enl vad mångstekta skrev. Samt utefog på utsidan enl Elkludde.
 
RFC skrev:
inget jag skulle satsa på, man skall inte täta utan ventiler fasaden/väggen
man måste absolut täta så det inte går in vatten o fukt,men det skall naturligtvis även kunna ventilera
 
nå det sitter ju spikläkt bakom så lufta det gör det nog ändå, fast man sätter fast den där lilla springan... alt 2 är ju att sätta en bredare plåt å lägga foderbrädet på utsidan på plåten och 2cm upp om man nu av någon konstig anledning inte sku våga foga fast... torrt är det garanterat bakom iaf... tapeten hade trillat bort av sig själv annars torka kan det ju dessutom göra innåt du spärrar ju inte hela väggen utan bara på den fläcken så det kan ju torka hur mycket det vill på resten av väggen... gör detta nu inte mer invecklat än du måste är mitt tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.