Hej,

jag önskar styra FTX-aggregatet med hjälp av en fuktsensor men finner det en gnutta svårt att hitta någon lösning som har vettig prisbild.

Jag har hittat att det finns en PAX 990 närvaro- och fuktsensor. Min plan är att koppla denna till en Plejd, och sedan via den ingången trigga en annan Plejd vid FTX-aggregatet som kan ge en 0-10 v-signal för att sätta en fuktnivå.

Det står att PAX 990 klarar en motorbelastning på 50-500 mA - innebär det kanske att den inte lirar för att trigga en Plejd?

Pax 990: https://www.elkatalogen.se/produkter/pax-fukt-and-tidsstyrning-990.html

Är helt medveten om att två Plejdpuckar och en PAX 990 skulle kosta som en vanlig fuktsensor, men det tillkommer ett badrum till inom närtid, och då är planen att kunna peta in en PAX 990 samt en Plejd till det också. Plejdarna kommer inte vara i onödan, då de även kommer styra belysning.

Nu verkar PAX 990 lite svår att få tag i. Finns det andra alternativ?
 
Det låter som en kreativ lösning.
Är det varvtalet på utsug du önskar styra? Vanligtvis är FTX-system grejor som snurrar i decennier och då är det bra med hållbara lösningar som stabilt funkar över tid.

Om sensorn kan styra en motor så ska den även kunna ge signal till en Plejd. Oklart vad det är för utgång på sensorn, kanske ett relä.
 
E etompau skrev:
Det låter som en kreativ lösning.
Är det varvtalet på utsug du önskar styra? Vanligtvis är FTX-system grejor som snurrar i decennier och då är det bra med hållbara lösningar som stabilt funkar över tid.

Om sensorn kan styra en motor så ska den även kunna ge signal till en Plejd. Oklart vad det är för utgång på sensorn, kanske ett relä.
Tanken är att underlätta kabeldragning, och Plejd-puckarna fungerar alldeles utmärkt över de avstånd jag har (samt att jag har ett 20-tal andra som kan hjälpa till i meshen).

Det skulle egentligen räcka med en impuls för start och en för stopp, men det går även lika bra om mätaren håller kretsen stängd så länge fuktnivån är över tröskelvärdet.

Från ena badrummet skulle det vara rimligt att dra en 0-10-kabel, men från det andra blir det alldeles för meckig kabeldragning (två våningsplan och en halv vind bort).

E Emil_K skrev:
Här har du en färdig lösning som ger ut 1-10v
[länk]
Rimligt pris! Tyvärr är det lite för omständigt att dra kabel på ena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.