S
En på sätt och vis enkel (och generell) frågeställning, som det kanske bara finns ett svar på…

Vi har en trädgårdsfontän, till vilken det ingår belysning respektive pump. Med två separata elkablar med klassisk helgjuten stickkontakt för anslutning i lika klassiskt vägguttag (230 V).
Fontänen är placerad över/invid en elförsörjningslösning som skapades i samband med att villan byggdes och tomten anlades. ”Slutprodukten” av den elförsörjningen är idag klassisk hona (”230-uttag”) på matande kabel. Eller rättare sagt två kablar/honor, den ena med konstant ström den andra med styrning från villans ytterbelysnings-setup (ljus/tid/rörelse).

När pump och fontänbelysning (kan vara julgran vintertid) jackats in så täcker vi efter bästa förmåga över ”kopplingarna” med plast/påsar (som i sin tur täcks av en - icke heltät - låda och ovanpå det ”sten/singel).
Problemet… Då och då (inte varje år) så utlöser villans jordfelsbrytare, med säkringen för ytterbelysningen som boven. Att det har med kraftigare och/eller ihållande regn att göra, såväl som då med ”el-lösningen” under/invid fontänen, har vi kunnat slå fast.
:(

Jag har såhär långt inte kunnat komma på någon (hrmm) vattentät lösning som gör att vi slipper detta. I och med att vi har elprylar som vi inte vill/kan ha anslutna på platsen året runt (så som fontänpump och julgransslinga) så känns det som att vi behöver ha en klassisk hane/hona-lösning. Annars hade man ju kunnat baka in allt med permanent anslutning i fuktsäkrad dosa.

Finns det någon annan lösning för detta på marknaden och bland er här i forumet som är el-proffs, måntro…? :thinking:

Det är f ö inte fontänen (vattnet) i sig som utlöser jordfelsbrytaren - dess vattenbalja/kista är tömd på hösten/vintern.
 
Jag tror ni gör för tätt, den där lådan med sten och singel på står ju nere på marken och fukt underifrån kondenserar på era uttag.

En bild på hur det ser ut underlättar.
Jag har bara en avkapad spolarvätskeuppochner dunk över min utebelysnings uttag.

Protte
 
  • Gilla
Spanarn10 och 3 till
  • Laddar…
I praktiken är det ofta svårt att hindra vatten från att ta sig in, om inte i flytande, så i ångform.

Har inte sett er skapelse med plastpåsar och inte helt täta lådor, men det låter som att det kan vara olämpligt att gräva ner/täcka över dessa, då de kan hamna i mer eller mindre konstant fuktbelastning, vilket ökar risken för att fukt tar sig in samt minskar ventilationen.

Det finns en typ av skyddslåda ni kan överväga att prova, https://www.jemfix.se/skyddsbox-ip54/7113/9054300/ Finns även (samma skit, annan logo) på Jula.

De är rätt rymliga och sväljer bla grenuttag (med stickpropp i) och transformatorer till utebelysning.

Känns välbyggda, men själv har jag inte provat dylika länge nog för att kunna uttala mig om långvarigt skydd. Men då ni tycks byta förbrukare lite då och då, så lär ni se hur det funkat (om inte JFB talat om det för er tidigare) när ni öppnar.

För att ytterligare skydda stickproppar/uttag så kan ni byta till en typ som liknar dessa (länkar till princip, inte till rekommenderad produkt) https://www.amazon.se/dp/B07GRD5XRB...t_i_VCA5QSEAYCAS489TFFE8?_encoding=UTF8&psc=1

Bara mina tips, det finns garanterat folk här som kan råda er bättre. Det allra viktigaste i sammanhanget är dock att ni har jordfelsbrytare (vilket ni har).

[EDIT] Vad menas med att jordfelsbrytaren löser ut, med säkringen till ytterbelysningen som bov..? Löser både JFB och säkring? Vad ligger isf mer på denna säkring..?
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.