Hej bor i ett myresjöhus byggt 1963

När vi köpte huset 2017 så upptäcktes fukt i källaren. Det var oerhört mycket fukt innanför den bastupanelen som satt på väggarna i gillestugan. Rev ut allting och tvättade rent samt köpte en avfuktare som fick stå på i ca 3 månader innan jag påbörjade dräneringen.

Dränerade om huset med isodrän skivor och därefter så gjöt jag upp golvet i källaren där det tidigare vart inkilade träreglar i betongplattan. Har därefter gjort i ordning alla rummen i källaren och lagt på en heltäckningsmatta som andas. Upplever det numera som ganska behagligt klimat där nere.

Tvättstugan som jag inte har gjort något med alls förutom att sätta in avfuktare där, varit ett garage när huset byggdes.

Har nu upptäckt att jag har fått putssläpp och saltutfällningar i tvättstugan mot dörren ut till källaretrappen. Vad gör jag åt detta?

Har skrapat bort allt lössittande puts och borstat bort saltutfällningarna som kommer och även ställt dit avfuktaren. Upplever även att det är som kyligast i golvet runt detta område.

Hur gör jag för att bli av med problemen?

Har flera teorier. Det ena är att det inte sitter något tak över källartrapp an och att när det regnar så kan det regna över klacken, som suger åt sig fukt. Det andra är att plattan suger åt dig fukt när det regnar som sedan absorberas in genom klacken? Avfuktaren är desuttom nästan alltid igång i tvättstugan inställd på lågdrift.

Den källarväg är ju inte isolerad. Skulle man kunna slipa bort färgen från klacken och eventuellt från betongplatta och köra kallasfalt på detta?
 
  • Putssläpp och saltutfällningar vid dörrkarm i källartvättstuga, skadad vägg och golvkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i källare med synligt fuktproblem och saltutfällningar på betongvägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen brunn på utsidan?
 
Hej,

Jo det finns en brunn som ligger gömd under själva trappan. Har spolat där och den är inte igensatt. Trodde först att den kanske var kopplad mot den som finns inne i tvättstugan, men så verkar inte vara fallet.
 
Bra, du ligger steget före! Eftersom ni nyligen dränerat om så handlar det nog inte om markfukt, då känns det troligast att det är plattan suger upp fukten när det regnar. Vet inte om jag hade velat använda kallasfalt dock, eventuell markfukt skulle tvingas ut mot kanterna istället då. En diffusionsöppen golvfärg känns som ett bättre alternativ. Ifall det kliar i fingrarna kan även ett tak över källartrappan vara en lösning ;)
 
Ja, ett tak kanske vore det bästa för att minimera regnvatten på plattan. Det finns inget vattenavstötande utefärg för betongmålning? Upplever ju att även om det finns en brunn, och att jag tycker att lutningen är bra ner mot brunnen så ansamlas det vatten på plattan som verkar suga bra
 
Hagmans EP-V eller liknande borde väl fungera fint för detta ändamål
 
P Pontansson skrev:
Ja, ett tak kanske vore det bästa för att minimera regnvatten på plattan. Det finns inget vattenavstötande utefärg för betongmålning? Upplever ju att även om det finns en brunn, och att jag tycker att lutningen är bra ner mot brunnen så ansamlas det vatten på plattan som verkar suga bra

Har varit med ett liknande problem där vatten från trappstegen letade sig in i grundmuren.
Lösningen den gången var att lägga/klä in trappan med kakelplattor/golvplattor och en platta högt på grunden för att slippa få regn som letar sig in i den grova betongen i trappan och muren. Aven bottenplattan i trappan plattsattes med fall mot brunnen.
Denna åtgärd hjälpte vid detta problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.