Hej!

Vill nog mest ventilera mina tankar lite. Jag har nyligen köpt ett hus som har vitmögel på kallvinden.
Efter många timmars läsning har jag kommit fram till, ingenting.. Det verkar smått omöjligt att komma fram till om man ska ventilera vid takfoten, sätta fläktar eller ej, osv.

Det sitter galler i nocken och är öppet cirka 5cm i takfoten. Har kört med några enklare hygrometrar som visar att vinden håller några % lägre fuktighet än utomhus. Lite bättre när jag eldar på ordentligt i kaminen, men det är ingen hållbar lösning för mig. Satte även in en konstant gående fläkt i badrummet, och fuktigheten inomhus ligger på cirka 20%. Dock har den bara suttit något vecka.

Det kan vara så att det läcker aningens från taket, inga större grejer men på sina ställen är det lite svart. Taket ska läggas om i sommar oavsett då det är gammalt.

Till saken hör även att det finns ett takutsprång på cirka 2M över altanen, så där kommer det inte upp någon värme från huset, bara kyla utifrån. Ligger några tunna skivor cellplast på vinden över den delen, resten är tyvärr tilläggsisolerat med glasull cirka 20cm totalt.

Ångspärr finns ovanför undertaket, men lättar jag på taklisterna är den bara fastklämd där, helst vill man ju fästa denna mot väggarna men då får jag börja om helt så att säga, med både väggar och innertak. Kan även vara att den har blivit dålig efter diverse taklampor m.m.

Frågan är vad man ska hitta på med vinden. Avfuktare ser jag som sista utväg, hellre att man löser orsaken än problemet.

Man kanske ska öppna upp i nock?
+ Ger en härlig känsla inomhus
- Fackverk, så det blir nog inte jättesnyggt utan större modifikation.

Sätta in vindavledare mellan varje takstol?
Luften riktas då uppåt och ventileras sedan ut genom galler i nock, om jag förstått det rätt?

Isolera under plåt på nya taket?
+ Vinden håller mer värme
- verkar obeprövat, funkar det?

Det är ju det här med långa blöta perioder runt Stockholm. Ingen ordentlig vinter med torr luft osv.

Vad tycker ni? Bara pröva alla lösningar och se vad som fungerar? Jag har både budget, vilja och manskap att göra typ allt själv, men när man inte hittar några konkreta åtgärder börjar det bli svårt.
 
Vid tillbyggnad av vårat hus från -52 samt tilläggsisolering av befintlig vind och nytt tak så pratade jag med en "fuktexpert" på företaget som skulle tiläggsisolera vinden i och med att vi inte har någon som helst fuktbroms/spärr i innertaket upp till vinden.
Han tyckte jag skulle ha ventilerad nock samt tilluft på gavlarna och sätta igen takfotsventileringen helt och isolera ända upp till tak vid takfotsvinkeln. Med cellulosa lös ull.
Vi satte igen med vindduk samt isolering.

Han menar på att det kan vara lika illa att överventilera vindar som att ha alldeles för lite ventilation.
En ventilerad takfot har väldigt stor area för ventilation.

Såhär inne på 7:e året så är den nya råsponten som ny fortfarande. Då med 15 cm kutter, 10 cm glassullskivor på kuttret samt 30 cm cellulosa på det.

Borde vara rätt enkel att testa med funktmätare vad som händer om du täpper igen takfotsventilationen och öppnar lite på gavlarna. Förstår det som att ni har ventilerad nock redan?
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Vid tillbyggnad av vårat hus från -52 samt tilläggsisolering av befintlig vind och nytt tak så pratade jag med en "fuktexpert" på företaget som skulle tiläggsisolera vinden i och med att vi inte har någon som helst fuktbroms/spärr i innertaket upp till vinden.
Han tyckte jag skulle ha ventilerad nock samt tilluft på gavlarna och sätta igen takfotsventileringen helt och isolera ända upp till tak vid takfotsvinkeln. Med cellulosa lös ull.
Vi satte igen med vindduk samt isolering.

Han menar på att det kan vara lika illa att överventilera vindar som att ha alldeles för lite ventilation.
En ventilerad takfot har väldigt stor area för ventilation.

Såhär inne på 7:e året så är den nya råsponten som ny fortfarande. Då med 15 cm kutter, 10 cm glassullskivor på kuttret samt 30 cm cellulosa på det.

Borde vara rätt enkel att testa med funktmätare vad som händer om du täpper igen takfotsventilationen och öppnar lite på gavlarna. Förstår det som att ni har ventilerad nock redan?
Intressant!
Jag tycker mig läst lika mycket bra och dåligt om takfotsventilation, så det kan absolut vara värt att testa som du skriver.

Gavlarna har 2 galler var högst upp, jag formulerade mig nog lite dumt. Det är alltså ingen ventilation rakt upp i nock.

Jag tror tanken när man byggde huset var att luften från takfoten ska ta sig upp till nock och sedan vädras ur genom gavelventilerna.

Var din spånt så kass att du var tvungen att byta den eller passade du på medans taket ändå skulle göras om?
 
Nej jag bytte hela taket i och med utbyggnaden. Den var bara gammal och tråkig.
Hade sparsamt med isolering på vinden innan utbyggnaden, kutterspånet var ca 10-15cm samt påslängda glasullskivor på 10cm. Då också med takfotsvent och vid gavlar.
Var lite nojjig att vid tilläggsisolering på 30cm, har läst att det finns risk med det på gamla hus. Därav ändring till ventilerad nock mm.
Det finns något som kallas mögelstoppers som gör att man kan ventilera i alla fack precis som nockvent, men det vet jag inte så mycket mer om.

Kan nämna att jag ändra från självdrag till forcerade frånluft i samma veva, det hjälper från att inte få upp fuktig varm luft upp till vind. Men fortfarande avsaknad av fuktspärr.
 
Alright, uppskattar svaren. :)
Tror jag testar sätta igen takfoten lite enkelt med en bräda i helgen, bara för att se om något förändras. Borde bli någon skillnad om det inte kan blåsa helt fritt även om det inte blir lufttätt.

Jag satte bara en självgående fläkt i badrummet, så får vi se hur väl den tar hand om att skapa undertryck, annars får jag kanske sätta en konstant gående i köket också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.