Hej! Första inlägget här, så var snälla :) Kan inleda med att jag är rätt händig och teknisk, men saknar kunskap, varför denna tråd.

Stugan står på plintar utan inbyggnad (vinden kan blåsa under), ~40-50cm mellan mark och blindbotten. Vi har haft en besiktningsman i stugan för fuktmätning och rådgivning om en unken lukt som "alltid" har varit där. En tillbyggnad hade de högsta värdena och där krävs det att vi byter ut isolering och kontrollerar bjälklag som första åtgärd. Den "gamla delen" av stugan är isolerad med sågspån, där är ordningsföljden nedifrån räknat (1) blindbotten med brädor (2) papper (3) sågspån (4) trägolv . Här är värdena OK.

Rev upp delar av golvet i den nya delen och den förra ägaren har dumt nog haft följande ordning räknat nedifrån (1) masonit (2) mineralull (3) plast (4) trägolv. Denna del river jag alltså nu upp och ska byta allt utom regelverk, förutsatt att de är ok.

Vi förutsätter i fråga A och B att reglarna inte är angripna på något sätt.

(A) För att torka ut reglarna ordentligt, skulle det vara idé att riva ut allting och lägga spånskivor ovanpå över vintern för att nästa vår börja arbetet med isolering och golvläggning? Eller blir det bara kass?

(B) För isolering, i vilken ordningsföljd kommer de olika materialen? Hade tänkt cellplast som isolering. Måste jag ha blindbotten eller ska jag sätta fast cellplasten under bjälkarna direkt (ska jag isf fylla hålrummet mellan reglarna med något?)? Kommer säkerligen åt med spikpistol för att skjuta fast brädor undertill på bjälkarna. Vindpapp någonstans?

(C) Om reglarna är angripna, kan jag kapa dessa och skarva med fräscha? Detta är såklart ett jäkla projekt hur som helst, så får hålla tummarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.