Här följer en serie bilder från 1981-2011
för att försöka beskriva mitt fuktproblem i krypgrund

http://www.tolf.se/diverse/elemethus1981.pdf


Jag flyttar in i huset 1998, 19 år gammal och har inte för vana att kontinuerligt kontrollera miljön i krypgrunden.
Juli 2001 behöver en hydrofor kopplas bort och i samband med detta upptäcks en del mögel och kondens.
Den åldersbeständiga plasten som en gång fanns är borta? Det ser även ut som någon har provgrävt och lyft på en del stenar runt sulan under huset.
Runt februari samma år är mögel och fukt inget överhängande problem på samma sätt längre.

Åren rullar på och miljön i krypgrunden kontrolleras inte lika frekvent.
2010 Upptäcker jag något som ser ut som en långt gången vattenläcka. Anticimex gör en besiktning och ”tror” också att det rör sig om en läcka (bild 69 där ny vindpapp hänger) Men när masoniten plockas ner finns det inget fel utan det är troligen det underliggande berget som sticker upp precis nedanför det angripna området som har kondenserat värst just här.


Huset är nedsprängt i en slutning och skulle geografiskt sett kunna agera pool till kringliggande berg.
Det är nog också så att dräneringen från anslutande stuprör är täppta, det kommer väldigt lite vatten i trumman (bild 29). Detta har i sin tur gjort att vattnet tar en annan väg och kommer in under huset (bild 59)

2010 började jag gräva upp runt sulan under huset. (Att gräva på utsidan och runt kändes inte som ett alternativ just då)
Jag kunde konstatera att vattnet kom upp som en gejser på ett lite begränsat område (bild 59)
Den 23 november 2010 gjorde ett ihållande regn att en vattenansamling (bild 43) bildades och steg nästan en meter.
En pump och 4 paxfläkar sattes in och ”gejsern” fick smaka på två säckar betong.
I april såg det riktigt bra ut och nästan all sand hade torkat upp och vi hoppades på (som det såg ut) att möglet skulle regenerera så vi kunde börja sanera.

2011 juli. Det känns som jag är tillbaka på ruta 1 med runt 95% luftfuktighet och med ett växande mögel.

Lämpligtvis förstår jag att jag måste få ordning på dräneringen utanför kåken, men den kostsamma lösning existerar inte just nu.
Min ide’ just nu är att lägga dräneringsrör och leda ut vattnet (bild 43) sen lägger jag åldersbeständig plast och installerar trygghetsvakten och hoppas på det bästa.

Vad tror ni om detta?
 
Tolf skrev:
Lämpligtvis förstår jag att jag måste få ordning på dräneringen utanför kåken, men den kostsamma lösning existerar inte just nu.
Min ide’ just nu är att lägga dräneringsrör och leda ut vattnet (bild 43) sen lägger jag åldersbeständig plast och installerar trygghetsvakten och hoppas på det bästa.
Dräneringen låter som en nödlösning som borde fungera. Värt att prova eftersom du redan verkar ha bökat upp allt som behövs. Personligen skulle jag ta en vanlig kondensavfuktare istället för trygghetsvakten, förutsatt att du inte bor så det blir jättekallt i krypgrunden, och täta alla tilluftsventiler.
 
Hej.
Har prövat avfuktare vid ett par tillfällen därnere med rätt bra resultat, men utan plast får dom gå hela tiden.
Jag kommer förstås att städa ut så mycket av det organiska skräpet jag kan men frågan är om jag kommer få problem när det troligen kommer få in en viss del vatten under plasten. Är muren hög nog eller kommer den suga upp och kondensera, med tanke på att den kommer vara konstant blöt? Och hur långt upp på min mur kan jag lägga plasten?
www.tolf.se/diverse/huset/plast-krypgrund.jpg
 
Är grundmuren nersprängt i berg? Var lite svårt att få en uppfattning på bilderna. Även om extern dränering kanske inte är den billigaste lösningen så känns det spontant att det fukttillskottet du verkar få från ytvatten som kommer ner från slänten måste bort. Plastning fungerar bra under många förutsättningar men det känns som ditt fukttillskott är rätt extremt
 
Kan jag få loss stoppet i dräneringsrören utan att anlita en spolbil, typ med en högtryckstvätt med tillhörande rörensslang eller är det bortkastad tid och pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.