Ni som har byggt Älvsbyhus (eller andra som byggt torpargrund), vad har ni för ungerfärlig fuktnivå i grunden?
Vi bor i mellansverige längs kusten, luftfuktigheten ligger oftast och pendlar mellan 75 och 85%. Ibland något lägre och ibland något högre.
Vad tror ni om detta, är allt i sin ordning? Vi var mycket noggranna när vi lade ut plasten under grunden.
 
Hej!
Vi har ungefär samma fuktighet som du nämner och har en tät krypgrund med avfuktare. Avfuktaren går ju att ställa in så att den får jobba mer om man så önskar.
 
Våran ligger runt 68% efter ett år och enligt älvsbyhusgubbarna är det helt normalt.
 
Jag har för mig att vår besiktningsman sa att första året kan funktighetsnivån mycket väl ligga högt men att detta så småningom kommer stabilisera sig. Tittar jag på mina MIN resp MAX värden på givaren har jag 55% respektive 85%, grunden blev tätad och klar i april och jag nollställde mätaren i augusti.
 
Jag spinner vidare lite med en till fråga.

Vi flyttade in i vårat hus förra veckan 7/1-04.

Vi har en luftfuktighet på 99% :(. Vår avfuktare har frysit till is så slutbesiktningsmannen stängde av den. Vi har en temperatur på 3 grader i grunden. Så ha sa åt oss att sätta dit ett element i grunden så att vi håller en temperatur över 5 grader. Annars fungerar inte avfuktaren. Jag stör mig inte så mycket på procenten än, han sa att det kommer att ta ett par månader innan luftfuktigheten sjunker men att det ska behöva sitta ett element där stör mig oerhört.

Har ni så också. Är det meningen att man ska ha ett element där? Borde det inte ha ingått i ett nyckelfärdigt hus? Får man med en avfuktare borde man väl ha fått med ett element?

Hur har ni gjort?
 
Opkad skrev:
Har ni så också. Är det meningen att man ska ha ett element där? Borde det inte ha ingått i ett nyckelfärdigt hus? Får man med en avfuktare borde man väl ha fått med ett element?
Min personliga åsikt är att man borde få en ordentlig avfuktare som klarar temperaturer under 5+. Då skulle ingen behöva pula på med element i grunden. Vi bor ju trots allt i Sverige och inte i Sydeuropa någonstans så en vintertemperatur som i sin tur leder till en temp i grunden på mindre än 5+grader kan ju inte vara varken en överraskning eller en ovanlighet >:(
/Christina(som haft -20 till -30 ute under två veckor under jul/nyår)
 
Hej alla med torpargrund!
Vi hade torpargrund i förra huset och huset var 20 år gammal. Temp i grunden var +10 till +13 på vintern och rund +15 på sommaren (Skåne). Fukten var högre på sommarna och något lägre på vintrarna och värdena följde fukthalten i uteluften. Grunden hade ventilationsluckor + plastfolje och ingen avfuktare. Isoleringen mot grunden var av standard 1981. Det fungerade utmärkt.
När det finns en avfuktare så gissar jag att det inte finns ventilationsluckor och man försöker skapa torr miljö med avfuktare. Det som bekymrar alla är svamp och mögel som kan invadera men inget oönskat växer i minusgrader så avfuktaren gör ingen nytta då. Det viktigaste är att hålla fuktigheten under 70% när temperaturen i grunden är över +15 grader för det är först när dom två värdena är högre KAN mögeltillväxt ske.
Det är litet av en överdrift att ha en värmekälla i grunden bara för avfuktarens skull!!!!! Vist är det fukt i grundluften vid t.ex. +5 grader men det är inga stora mängder. Man mäter ett relativ fuktmängd och inte det verkliga. Med andra ord: vid 80% fukt i +5 grader finns det mycket mindre vatten i luften än vid 80% fukt i 20 grader. Det har jag läst mej till på nätet för att kunna diskutera med firman som tyckte man ska ha en avfuktare för säkerhets skull.
Jag tror inte att det är fel att starta avfuktaren först när det är ca +8 eller varmare i grunden och då slipper man få maskineriet djupfryst. Många förlitar sej på utrustningen utan att riktigt veta vad den gör och det kan orsaka förvirring och nya investeringar..... Man ska ha en radiator för att avfuktaren ska jobba men varför ska den jobba ???? För att hålla bort fukten eller för att hålla svampen borta? Jag kan inte förklara det på ett bättre sätt men jag hoppas att det lugnar er litet och ger underlag till diskusion med instalatörerna.
gaia
 
gaia, Tack för ett mycket bra och lugnande svar.
 
Är också inne i detta träsk med 100 åsikter efter en anmärkning på besiktningsprotokollet :(. Har ännu inte beslutat om avfuktare skall installeras, har en hygrometer och termometer i krypgrunden för att följa upp om de åtgärder vi har genomfört (omdränering och plast på marken) räcker. 71% och 4,9C igår.

gaia skrev:
Det viktigaste är att hålla fuktigheten under 70% när temperaturen i grunden är över +15 grader för det är först när dom två värdena är högre KAN mögeltillväxt ske.
Vissa företag hävdar att de enklare avfuktarna inte är att rekommendera för att de har väldigt låg kapacitet ( om de fungerar alls) vid låga temperaturer. Istället så blir man hänvisade till dyra varianterna som skall fungera även när det är kallt.

Med citerat resonemang så skulle detta inte behövas. När det är kallt så är risken låg för mögeltillväxt, när temperaturen är tillräcklig hög för att mögeltillväxt kan ske, så fungerar även enklare avfuktare ???.
 
"vid 80% fukt i +5 grader finns det mycket mindre vatten i luften än vid 80% fukt i 20 grader"

Öööh... Nu är jag lite förvillad. Är inte fukt = vatten? Är det alltså inte lika mycket vatten vid båda dessa tillfällena och möjligtvis så att mögel trivs bättre vid högre temperaturer? Jag har inte läst något om detta men försöker använda min logik. Det innebär i och för sig fortfarande att det inte skulle vara problem.
 
Nope, fukt kan mätas på olika sätt. Ofta menar man den relativa fuktigheten (RF). Beroende på temperaturen kan luft bära olika mängd vatten. Kort, om luft innehåller x gram vatten så kommer RF att variera med temperaturen.

Ex. om luft med temperaturen 25 grader C med relativ fuktighet 60% kyls ned till 15 grader C så blir RF > 100% dvs kondensutfällning.

Det finns ett antal trådar i ämnet från i somras som innehåller mer diskussion om fukt.
 
Det finns flera olika sätt att ange hur mycket vattenånga som finns i luften (dvs. hur fuktig luften är). Det mått som oftast används (och även oftast missförstås) är luftens relativa fuktighet som då anges i %. Detta fuktighetsmått anger hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till maximal mängd som luften kan innehålla utan att vatten (vätska) utfälls vid en viss temperatur. Ju varmare luften är (ju högre lufttemperatur) desto mer vattenånga kan luften innehålla. Pratar man istället om den absoluta mängden vattenånga, tex. antal gram vattenånga per kubikmeter luft så innebär detta att i absoluta mått (dvs antal gram) mätt innehåller luft vid 20°/80% mera vattenånga än luft vid 5°/80%.

Ge gärna magistern ett äpple ;)
 
Vad bra att det är så många här på forum som kan förklara det så gruntligt! En vetenskaplig underlag ger en vis motstånd mot skrämselpropagandan från avfuktningsfirmor. Man vill ju ligga på den säkra sidan och det utnytjas av säljare. Det att fuktigheten ligger högt behöver inte betyda att ditt hus är i fara. Observera också temperaturen = bara den är tillräkligt låg så går det bra.
gaia
 
Ett exempel.... (Med risk för att upprepa vad tidigare läsare skrivit)

1 m3, 20 gradig luft, 100% => 2 liter vatten
1 m3, 20 gradig luft, 50% => 1 liter vatten

1 m3, 15 gradig luft, 100% => 1 liter vatten

1 m3, 10 gradig luft, 100% => 0,5 liter vatten

Dvs. varm luft kan binda/lyfta mer vatten än kall.

Sänker du temp. 5 grader från 20 till 15 har du en liter vatten som inte är sugen på att åka omkring i luften längre.

 
Underbart med så mycket svar.

Jag räknade lite på vad det skulle kosta att köra en elementvariant med fläkt på 2000w. Det ligger mellan 600-1300kr /mån beroende vilket av dom tre effektlägena man använder och hur länge. Känns lite halvsurt att behöva ha det så.

Så slutsatsen som jag kan dra i mitt fall är då att strunta i att sätta ner en värmekälla och därmed strunta i att köra avfuktaren helt och hållet till dess att yttertemperaturen gör att det blir varmare i grunden.

Håller ni med om detta?

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.