Jag har en enklare fuktmätare här hemma, en sådan där med två piggar som man trycker in i materialet man ämnar testa. Jag kan från början erkänna att jag inser att en sådan här mätare inte på något vis är exakt och att i synnerhet mätning i betong ska utföras på annat vis. Ändå kan den ju kanske ge en indikation, tänker jag.

Min mätare anger att vid mätning i betong eller puts, är mätresultatet mellan 0,2 - 2%.
Jag undrar nu, vad innebär dessa 2%? Att det är extremt fuktigt? Är det max? Varför just dessa låga procentuella tal för just betong/puts?

Jag har en yttervägg i källaren som omkring marknivå och en bit under har varit moderat fuktig på sina ställen, varvid färgen på väggen börjat lossna. Har nu tagit bort färgen och igår mätte jag mellan 1,2 - 2% i väggen i nivå där fukten påverkat färgen. På vissa platser visade mätaren "OL" för Over Limit. Nere vid golvnivå är fukten omkring 0,5 - 0,6%.

Nu på morgonen efter att färgen som sagt togs bort under gårkvällen, är mätningarna nere på ungefär halva %-talet mot vad jag mätte igår. Men...när anses väggen inte så fuktig längre? 1% eller 0,5% eller...? Jag förstår 0 - 100% men inte riktigt 0,2-2%.
 
Googla efter en instruktionsbok till din fuktmätare. Har du tur så står det där.
 
Jag har en instruktionsbok, eller rättare sagt ett papper. Står ingenting om detta, därav frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.